Rekaan Perodua Axia D74A menang Anugerah Malaysia Good Design 2023/2024 dari MRM

Rekaan Perodua Axia D74A menang Anugerah Malaysia Good Design 2023/2024 dari MRM

Perodua Axia generasi kedua (D74A) telah pun diumumkan sebagai pemenang anugerah Malaysia Good Design 2023/2024 untuk kategori Produk Kawasan Umum dan Kenderaan yang mengiktiraf rekabentuk hatchback kompak tersebut sebagai produk tempatan dengan rekaan terbaik dalam kategori itu.

Anugerah Malaysia Good Design ini merupakan acara tahunan yang dianjurkan oleh Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM) yang mengiktiraf reka bentuk asli produk-produk baharu tempatan yang telah berada tidak melebihi dua tahun dalam pasaran, di mana proses penilaian pemenang akan dilakukan secara tiga fasa setiap tahun. Antara model kenderaan yang pernah memenangi anugerah tersebut sebelum ini termasuk Proton Perdana 2016, Perodua Bezza dan juga Alza generasi kedua.

Axia D74A dilancarkan pada pasaran tempatan pada Februari 2023. Model generasi baharu ini diasaskan dari platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), seterusnya menampilkan saiz lebih besar dengan dimensi 115 mm lebih panjang, 45 mm lebih lebar serta jarak roda 70 mm lebih jauh dari generasi sebelumnya.

Ia masih dijana oleh enjin 1.0 liter tige-silinder NA 1KR-VE, namun diberikan kotak gear Dual-Mode CVT (D-CVT) bagi memberikan prestasi dan penggunaan bahan api yang lebih baik.

Model generasi kedua ini juga datang dengan perincian keselamatan lebih maju dengan model varian tertinggi Axia AV menerima enam-beg udara, amaran keluar laluan, pemantau titik buta, amaran lintasan trafik belakang serta sistem bantuan pemandua ASA 3.0 memberikan fungsi seperti brek kecemasan automatik dan amaran pergerakan kenderaan hadapan.

Perodua Axia D74A ini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM38,600 untuk varian asas 1.0L G, diikuti varian 1.0L X berharga RM40,000, 1.0L SE berharga RM44,000 serta varian tertinggi 1.0L AV berharga RM49,500.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required