Honda Prelude generasi baru disahkan masuk pasaran Eropah, versi konsep tampil di Goodwood minggu ini

Honda Prelude generasi baru disahkan masuk pasaran Eropah, versi konsep tampil di Goodwood minggu ini

HONDA MARKS 25 YEARS OF PIONEERING HYBRID SUCCESS WITH EUROPEAN DEBUT OF PRELUDE CONCEPT AS IT ANNOUNCES RETURN OF NAMEPLATE TO EUROPE

Honda mengesahkan bahawa Honda Prelude generasi baharu bakal dijual di pasaran Eropah selepas ia diproduksi kelak. Oleh itu, Honda Prelude Concept yang telah didedahkan di Japan Mobility Show tahun lalu akan di bawa ke Goodwood Festival of Speed 2024 yang bakal berlangsung bermula 11 hingga 14 Julai ini.

Pendedahan Honda Prelude Concept tersebut bukan hanya menandakan bahawa ia akan dijual di pasaran Eropah, malah ia turut bagi meraikan ulangtahun ke-25 teknologi hibrid produksi besar-besaran Honda yang diperkenalkan buat pertama kali menerusi Honda Insight, yang muncul pada tahun 1999.

Prelude generasi pertama telah diperkenalkan pada 1978 dan masuk ke pasaran Eropah 45-tahun yang lalu. Kereta sport dengan badan coupe dua pintu pacuan roda hadapan berkenaan dihasilkan sebanyak lima-generasi sebelum dihentikan pengeluarannya pada 2001.

Honda Prelude generasi baru disahkan masuk pasaran Eropah, versi konsep tampil di Goodwood minggu ini

HONDA MARKS 25 YEARS OF PIONEERING HYBRID SUCCESS WITH EUROPEAN DEBUT OF PRELUDE CONCEPT AS IT ANNOUNCES RETURN OF NAMEPLATE TO EUROPE

Honda masih belum mengumumkan sebarang perincian teknikal berkenaan Prelude generasi baharu ini, dan cuma mendedahkan bahawa ia akan digerakkan oleh unit rangkaian kuasa hibrid elektrik, dan bakal memberikan “keseronokan memandu” untuk pelanggannya.

“Prelude baharu bukan sahaja menandakan bab terbaharu dalam perjalanan hibrid kami yang sentiasa berevolusi, ia juga merupakan produk hasil dari 25 tahun merintis penyelidikan dan pembangunan hibrid. Bagi memastikan model ini mengekalkan DNA ‘sporty’ dengan menggabungkan kecekapan dan kelebihan pemanduan elektrik mesra alam sempurna dengan pengalaman yang menyeronokkan – membebaskan pengguna daripada kehidupan seharian mereka dengan keseronokan pemanduan yang dipertingkat,” kata ketua jurutera dan ketua projek utama Honda, Tomoyuki Yamagami.

“Selain itu, Prelude menunjukkan kepentingan berterusan rangkaian kuasa hibrid sebagai sebahagian daripada strategi elektrifikasi kereta Honda – satu langkah penting ke arah komitmen kami untuk menjual kenderaan baharu 100% yang dijana sel bahan api elektrik atau hidrogen bateri menjelang 2040,” tambahnya lagi.

Dalam laporan sebelum ini Yamagami turut menjelaskan bahawa Prelude merupakan coupe dua-pintu global yang diberikan tempat duduk belakang, dan ia bukanlah model yang fokus terhadap prestasi di litar seperti Honda Civic Type R mahupun Acura Integra Type S.

Berdasarkan rupanya luarannya, Prelude generasi baharu ini seakan dihasilkan menggunakan asas yang sama seperti Honda Civic generasi ke-11 dalam versi coupe dua-pintu serta muka hadapan dan belakang berlainan. Jadi tidak mustahil ia dibina berasaskan platform yang sama dan bakal berkongsi unit rangkaian kuasa hibrid sama seperti Civic.

Civic Hybrid terbaharu yang didedahkan di Amerika Syarikat baru-baru ini menampilkan unit rangkaian kuasa hibrid e:HEV Honda dua motor i-MMD dengan enjin 2.0 liter. Ia merupakan unit rangkaian kuasa yang sama seperti Civic RS e:HEV di Malaysia di mana enjin petrol yang dibekalkan secara primary bertugas untuk mengecas bateri hibrid, sementara tayar hadapan dipacu oleh motor elektrik dan dibantu oleh enjin petrol mengikut keadaaan.

Namun bagi model pasaran Amerika Syarikat ini, kuasa yang ditala adalah lebih besar iaitu 200 hp berbanding hanya 181 hp bagi model pasaran Malaysia, tetapi kedua-duanya masih menampilkan tork maksima 315 Nm. Menurut Honda, ini menjadikan Civic Hybrid 2025 ini sebagai Civic bukan Type R paling berkuasa pernah dihasilkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required