Honda Civic facelift 2025 diperkenal di AS – tiada lagi enjin 1.5L Turbo, hanya 2.0L hibrid 200 hp/315 Nm

Honda Civic facelift 2025 diperkenal di AS – tiada lagi enjin 1.5L Turbo, hanya 2.0L hibrid 200 hp/315 Nm

Selepas foto awalannya disiarkan awal tahun ini, Honda secara rasmi memperkenalkan versi facelift bagi model generasi ke-11 untuk pasaran Amerika Syarikat. Selain diberikan penyegaran rupa, Civic turut menerima rombakan unit rangkaian kuasa disana.

Bermula versi facelift ini, varian tertinggi bagi Honda Civic biasa di AS tidak lagi menerima enjin 1.5 liter VTEC turbo kecuali untuk versi prestasi Civic Si. Enjin berkenaan kini digantikan dengan unit rangkaian kuasa hibrid dua motor i-MMD dengan enjin 2.0 liter.

Ia merupakan unit rangkaian kuasa yang sama seperti Civic RS e:HEV di Malaysia di mana enjin petrol yang dibekalkan secara primary bertugas untuk mengecas bateri hibrid, sementara tayar hadapan dipacu oleh motor elektrik dan dibantu oleh enjin petrol mengikut keadaaan.

Namun bagi model pasaran Amerika Syarikat ini, kuasa yang ditala adalah lebih besar iaitu 200 hp berbanding hanya 181 hp bagi model pasaran Malaysia, tetapi kedua-duanya masih menampilkan tork maksima 315 Nm. Menurut Honda, ini menjadikan Civic Hybrid 2025 ini sebagai Civic bukan Type R paling berkuasa pernah dihasilkan.

Honda Civic facelift 2025 diperkenal di AS – tiada lagi enjin 1.5L Turbo, hanya 2.0L hibrid 200 hp/315 Nm

Honda Amerika Syarikat menjangkakan 40% dari pelanggannya di pasaran itu akan memilih versi hibrid ini. Manakala varian lebih rendah akan terus menggunakannya enjin 2.0L NA seperti sebelum ini “bagi membolehkan ia kekal mampu dimiliki oleh golongan muda” dakwa Honda, dan perinciannya akan diumumkan kemudian.

Model facelift 2025 ini akan terus diperkenalkan dalam dua bentuk badan di AS iaitu sedan dan hatchback, bersama empat varian kemasan berbeza iaitu LX (sedan sahaja), Sport, Sport Hybrid dan Sport Touring Hybrid.

Honda turut menyatakan bahawa pengendalian Civic Hybrid 2025 ini turut ditala bagi mengekalkan legasi “semangat keseronokan memandu” dan “keselesaan terbaik dalam kelasnya” dengan mengoptimakan talaan spring dan penyerap hentak serta penggunaan tayar yang dibangunkan khas untuknya.

Model hibrid ini juga didakwa menawarkan that NVH paling rendah dalam barisan model Civic, di mana ia turut menerima pakej pengurangan bunyi termasuk sistem Active Noise Control pada semua model hibrid dan resonator roda pada varian Sport Touring.

Honda Civic facelift 2025 diperkenal di AS – tiada lagi enjin 1.5L Turbo, hanya 2.0L hibrid 200 hp/315 Nm

Seperti yang didedahkan sebelum ini, bahagian hadapan Civic facelift 2025 menampilkan rupa hampir sepenuhnya sama dengan muka Civic RS Prototype pasaran Jepun yang muncul di Tokyo Auto Salon 2024 pada Januari lalu.

Gril hadapan model facelift ini diberikan elemen sarang lebah bersama kerangka yang dibina berbeza dengan bahagian muncung lebih tajam dan bawahnya nampak lebih lebar. Elemen sarang lebah yang sama turut dibawa ke gril bampar di bawah yang direka dengan bentuk heksagon, berbanding gril dengan elemen bar melintang dan bentuk trapezium pada model sedia ada.

Secara asasnya bahagian belakang masih nampak sama seperti model sebelumbya, tetapi diberikan perubahan pada bahagian grafik lampu. Empat warna badan ditawarkan pada Civic 2025 pasaran Amerika Syarikat ini iaitu Solar Silver Metallic, Urban Gray Pearl, Blue Lagoon Pearl (hanya untuk Civic sedan) dan Sand Dune Pearl (hanya untuk Civic hatchback)

Bagi membezakan varian, model-model yang menerima unit rangkaian hibrid diberikan perapi lampu hadapan dengan warna badan serta diberikan spoiler bawah bam par hadapan. Semua varian Sport masih diberikan kemasan-kemasan gelap bersama rim 18-inci berwarna hitam. Sementara varian Sport Touring Hybrid pula diberikan rim rekaan baharu dalam kemasan digilap.

Honda Civic facelift 2025 diperkenal di AS – tiada lagi enjin 1.5L Turbo, hanya 2.0L hibrid 200 hp/315 Nm

Tiada perubahan besar dibuat pada bahagian kabin di mana ia hanya disegarkan menerusi padanan warna. Semua model hibrid kini diberikan tema warna kelabu, manakan varian Sport Hybrid menerima moonroof, pemanas tempat duduk hadapan dan juga sistem pendingin hawa dua zon.

Varian Sport Touring pula menerima tambahan upholsteri kulit pada tempat duduk, sistem audio premium dari Bose dengan 12 pembesar suara serta skrin sesentuh 9-inci dengan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar dan pengecas telefon pintar tanpa wayar.

Civic juga sudah menerima fungsi integrasi Google built-in seperti Accord, namun ia hanya diberikan pada varian Sport Touring Hybrid. Ia memberikan fungsi aplikasi seperti Google Assistant, Google Maps dan pelbagai aplikasi lain yang boleh didapati pada Google Play secara bina-dalam. Perincian ini datang sekali dengan plan data tanpa had selama tiga-tahun.

Honda Civic facelift 2025 pasaran AS ini akan terus diproduksi di kilang Alliston, Ontario, Kanada bagi model sedan, sementara Civic Hatchback pula dihasilkan di kilang Greensburg, Indiana, Amerika Syarikat. Ia akan mula dijual pada Jun ini, bermula dengan versi sedan terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required