Proton Saga 2016 dengan penarafan 4-bintang dari ASEAN NCAP didedahkan keratan rentasnya

2016-proton-saga-cutaway-3-bm

Semasa majlis pelancaran Saga 2016 petang tadi, Proton turut mempamerkan keratan rentas sedan segman-A ini untuk tatapan umum. Terdapat beberapa perrubahan telah dilakukan bagi mempertingkatkan lagi keselamatan model ini.

Menurut Proton, Saga 2016 lebih ringan berbanding dengan model kereta dalam segmen yang lebih besar. Maka penggunaan keluli tempa panas atau hot press formed (HPF) seperti mana yang pertama kali digunakan pada Preve, seterusnya Iriz dan Persona 2016, tidak diperlukan dalam pembikinan Saga 2016.

Malau bagaimana pun, Proton menggunakan ultra high strength steel (UHSS) bagi beberapa bahagian kritikal. Malah turut mempunyai crumple zone pada bahagian kerangka Saga 2016.

Biarpun menggunakan platform yang sama dengan model terdahulu, struktur badan Saga kini lebih kuat dengan ketegaran kilasannya ditambah sebanyak 20% iaitu 12,000 Nm/deg daripada 10,000 Nm/deg pada model sebelumnya. Malahan Saga 2016 ini turut dilengkapi dengan bar topang hadapan untuk mempertingkatkan pengendaliannya dan ia adalah untuk semua varian.

Bukan itu sahaja, sedan bajet segmen-A ini juga telah pun menerima penarafan empat-bintang bagi perlindungan perlanggaran daripada ASEAN NCAP. Ia telah menerima 13.33 markah bagi perlindungan penumpang dewasa (AOP) dan 71% pematuhan bagi perlindungan penumpang kanak-kanak (COP), di mana membolehkan ia turut menerima empat-bintang bagi perlindungan kanak-kanak.

Berbanding dengan model semasa Saga FLX+ yang diuji pada tahun 2013, ia menerima 10.23 markah bagi AOP, dengan penarafan tiga-bintang. Manakala bagi pematuhan COP pula, ia memperoleh 48%, iaitu hanya dua-bintang bagi perlindungan kanak-kanak.

Untuk keselamatan, kesemua varian menerima cagak tempat duduk ISOFIX pada bahagian belakang, dan juga dua beg udara. Varian Executive dan ke atas menerima sistem brek ABS dengan BA dan EBD. Khas untuk varian Premium, ia turut menerima Bantuan Mula Mendaki (HHA) dan juga Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC).

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Proton Saga 2016 generasi ketiga ini, sila tonton video ‘8 perkara menarik tentang Saga’, perincian spesifikasi bagi setiap varian dan ulasan pandu ujinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required