Toyota Gazoo Racing bakal pamerkan model konsep Yaris dan Prius c TGR di Tokyo Auto Salon 2017?

Toyota Gazoo Racing bakal pamerkan model konsep Yaris dan Prius c TGR di Tokyo Auto Salon 2017?

Dalam laporan sebelum ini, divisi perlumbaan Toyota iaitu Toyota Gazoo Racing (TGR) dikhabarkan bakal membina kereta-kereta berprestasi tinggi untuk jalan raya, disasarkan untuk bersaing dengan Mercedes-AMG dan BMW M. Terkini, TGR mengumumkan mereka akan membawa dua buah model konsep berprestasi tinggi iaitu Yaris TGR dan Prius c TGR ke Tokyo Auto Salon 2017 pada Januari ini.

Perkara ini telah dihangatkan lagi apabila Toyota Europe mengesahkan mereka akan membina hatchback berprestasi tinggi yang diinspirasikan dari Yaris WRC. Menurut laporan Auto Express, Yaris berkenaan mungkin akan menggunakan unit janakuasa Yaris Hybrid versi prestasi tinggi atau enjin 1.5liter turbo dari C-HR Racing, dan dijangka akan digelar sebagai Yaris Gazoo.

Dalam pengumuman berkenaan, imej lakaran Yaris tersebut turut disiarkan sebagai teaser. Ia digambarkan akan disertakan dengan kit badan yang agresif, roda, brek dan juga spoiler belakang yang lebih besar. Imej tersebut juga agak seiras dengan imej teaser model konsep Yaris dan Prius c TGR yang disiarkan oleh Toyota Gazoo Racing.

Toyota Gazoo Racing kini memegang tanggunjawab sebagai divisi rasmi perlumbaan Toyota dan sejak tahun lalu, Toyota Racing, Lexus Racing dan Gazoo Racing telah disatukan di bawah TGR. Buat masa sekarang, TGR mengendalikan dan membina jentera-jentera perlumbaan Toyota dalam perlumbaan World Endurance Championship dan Kejohanan Rali Dunia (WRC)

Setakat ini, Gazoo Racing telahpun memproduksi model-model talaan istimewa untuk jalan raya edisi terhad dalam pasaran domestik Jepun di bawah jenama GRMN (Gazoo Racing Masters of Nürburgring) dan G’s.

Dalam TAS 2017 yang akan datang ini juga, Toyota Gazoo Racing akan mempamerkan jentera perlumbaan GT3 baharu Lexus Gazoo Racing yang diasaskan dari R F coupé, Toyota Yaris WRC serta C-HR yang diberi sentuhan kit talaan TRD, Modellista dan juga peralatan tulen Toyota yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required