DRB-Hicom catat kerugian untuk tahun kewangan 2016 kerana prestasi yang teruk ditunjukkan oleh Proton

Proton_Iriz_Review_-019

DRB-Hicom baru-baru ini menunjukkan hasil tahun kewangan mereka yang berakhir 31 Mac, 2016, dan ia bukanlah berita gembira buat mereka kerana mencatatkan kerugian bersih sejumlah RM991.9 juta. Menurut laporan The Star, penyebab utama kerugian tersebut adalah kerana prestasi yang teruk dicatatkan oleh Proton.

“Kerugian ini sebahagian besarnya adalah kerana prestasi teruk dicatatkan oleh kumpulan Proton dengan jualan kenderaan yang rendah dalam suasana persaingan yang sangat sengit, ketidakstabilan pada kadar tukaran wang asing dan sentimen pengguna yang lemah.”

“Kadar tukaran wang asing yang lemah menjejaskan kos bahan mentah Proton, kekurangan model baharu semasa tempoh tahun kewangan dan margin keuntungan yang berkurangan. Di tambah lagi dengan peruntukan yang dibuat oleh Proton berhubung beberapa caj yang tidak berulang secara langsung menjejaskan keseluruhannya,” jelas DRB-Hicom, dan menamabah jika hasil dari Proton dikecualikan, prestasi kumpulan tersebut berada pada tahap “boleh dipuji”.

Proton_Perdana-10

Meskipun dengan hasil yang menghampakan, DRB-Hicom kekal positif dan yakin dengan pelan pemulihan Proton, yang turut melibatkan pinjaman mudah RM1.5 bilion dari kerajaan. Ini turut termasuk pelancaran model baharu, bermula dengan Proton Perdana, dan diikuti dengan sama ada Persona atau Saga baharu. Proton juga telah menetapkan untuk memperkenal model baharu hasil usaha sama mereka dengan Suzuki akhir tahun ini, yang dikhabarkan akan diasaskan dari MPV Ertiga.

Proton juga telah menyediakan pelan strategik untuk mengembangkan pasaran domestik dan antarabangsanya, yang akan dipantau oleh jawatankuasa khas diketuai oleh CEO Pemandu Datuk Seri Idris Jala.

Pada masa yang sama tahun lalu, DRB-Hicom mencatatkan keuntungan RM300.19 juta. Pendapatan pada tahun kewangan 2015 dicatatkan berjumlah RM13.68 billion, dengan keuntungan sebelum cukai dicatatkan pada RM501.83 juta. Sementara itu, hasil tahun kewangan 2016 menunjukkan pendapatan jatuh sehingga 11% kepada RM12.17 billion, di mana syarikat tersebut mencatatkan kerugian sebelum cukai berjumlah RM821.27 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required