VIDEO: Temu ramah bersama Ketua Jurutera Eksekutif Toyota Hilux 2016 – Hiroki Nakajima

Toyota Malaysia telah menyiarkan video temu ramah bersama Ketua Jurutera Esekutif Toyota Hilux 2016 baharu, Hiroki Nakajima. Video tersebut dipecahkan kepada tiga bahagian, menerangkan dengan mendalam ciri-ciri utama pada trak pikap berkenaan, yang mementingkan aspek prestasi enjin, keselesaan dan keselamatan.

Video pertama, Nakajima berbicara tentang enjin baharu 2.4 liter dan 2.8 liter GD turbodiesel. Enjin-enjin ini mempunyai kapasiti yang lebih kecil berbanding enjin sebelum ini, tetapi menghasilkan lebih kuasa dan tork. Menurut Nakajima, enjin tersebut membolehkan Hilux lebih senang dipandu pada kelajuan rpm enjin rendah, dan turut menawarkan penggunaan bahan api yang rendah. Toyota juga berusaha keras untuk mengurangkan bunyi dan gegaran, dengan mengimplementasi pelbagai teknologi baharu.

Seterusnya, Nakajima beralih kepada langkah yang diambil untuk meningkatkan keselesaan trak pikap ini, dengan sasaran menjadikan ia selesa seperti sebuah SUV. Selain dari mengurangkan bunyi bising dari enjin diesel, jurutera Toyota turut mengambil langkah untuk meningkatkan tebatan bunyi pada bahagian kabin, seperti memadankan material baharu untuk tebatan pada papan pemuka.

Hilux juga kini menggunakan bahagian bersilang yang lebih besar pada kerangka ladder frame, walaupun menggunakan kerangka yang sama dari model generasi terdahulu. Ini bermaksud, trak pikap tersebut kini lebih teguh dan mampu mengelakkan getaran berfrekuensi tinggi dari dari masuk ke kabin.

Akhir sekali, Nakajima menyorot beberapa ciri keselamatan baharu yang dilengkapkan pada Hilux serba baharu ini termasuk tujuh unit beg udara pada varian tertinggi 2.8G, dan juga sistem kawalan cengkaman aktif (A-TRC) baharu yang membrek roda yang kehilangan cengkaman untuk memindahkan tork kepada roda yang mempunyai cengkaman.

Kerangka ladder frame trak pikap ini turut diteguhkan untuk meningkatkan prestasi keselamatan ketika pelanggaran, dengan sasaran untuk mencapai markah tertinggi dalam Program Penilaian Kereta Baharu (NCAP) peringkat global seperti Euro NCAP. Hasilnya, Hilux kini lebih berat dari sebelum ini, tetapi ia ditampung dengan enjin baharu yang lebih cekap menggunakan bahan api.

GALERI: Toyota Hilux 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required