Bas ekspres wajib pasang alat pengehad kelajuan serta merta, tiada yang terkecuali – Liow

express-bus-coach-1

Minggu lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, menggesa penguatkuasaan pemasangan alat pengehad kelajuan pada bas ekspres dan bas antara bandar perlu dilaksanakan secepat mungkin.

Semalam, beliau mengesahkan perkata ini akan diwajibkan bagi semua bas ekspres di seluruh negara bagi mengatasi kekerapan kes kemalangan yang melibatkan kenderaan awam, khususnya di musim perayaan, laporan Bernama.

Katanya, peraturan itu akan dikuatkuasakan serta merta, tetapi secara berperingkat-peringkat. Untuk peringkat awal semua bas baharu perlu dipasang dengan alat tersebut tanpa sebarang pengecualian.

“Arahan kepada semua pihak termasuk Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Puspakom telah pun dikeluarkan. Semua bas baharu perlu memasang alat pengehad kelajuan ini dan tiada yang terkecuali,” tegasnya.

Menurutnya, peraturan itu dilaksanakan selepas mendapati sikap sesetengah pemandu bas yang gemar memandu laju tanpa mematuhi had ditetapkan di semua jalan-jalan utama di negara ini mengakibatkan kemalangan yang mengorbankan banyak nyawa.

Liow berkata, pemasangan alat berkenaan tidak akan mengurangkan keupayaan bas untuk mendaki dan menuruni bukit, sebaliknya hanya berfungsi untuk mengehad kelajuan kenderaan tersebut.

“Ini adalah kelebihan ‘speed limiter’ kita perkenalkan. Saya telah mengadakan dialog dengan operator lori dan bas. Mereka bersetuju menyokong usaha kerajaan untuk memasang ‘speed limiter’ ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required