Kadar baharu caj parkir di Kuala Lumpur dilaksanakan

Public-Parking-Lots

Hujung minggu lalu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Wilayah Persekutuan telah menetapkan kadar baharu parkir seliaan DBKL di tiga kawasan di ibu negara. Ia merangkumi pusat bandar, luar pusat bandar beraktiviti tinggi dan luar pusat bandar, ia telah dikuatkuasakan sejak 30 Julai lalu.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, bagi pengguna di kawasan pusat bandar yang membuat bayaran secara tunai, caj RM1.50 dikenakan pada jam pertama dan RM2.50 pada jam kedua dengan tempoh parkir maksimum dua jam, laporan Bernama

Bagi kawasan luar pusat bandar beraktiviti tinggi antaranya Sentul, Bangsar dan Brickfields, bayaran tunai dikenakan bagi jam pertama dan seterusnya hanya RM1.

Manakala bagi kawasan luar pusat bandar seperti Segambut, Taman Tun Dr Ismail, Setiawangsa, Sungai Besi dan Bandar Tun Razak pada jam pertama dan seterusnya ialah RM0.80.

Tengku Adnan berkata bayaran tunai tersebut melibatkan kaedah pembayaran menggunakan syiling, Touch ‘N’ Go dan aplikasi telefon bimbit.

Katanya melalui pengumuman kadar baharu itu juga, DBKL dan kementeriannya turut menetapkan hanya kawasan pusat bandar mempunyai tempoh parkir maksimum dua jam berbanding sebelum ini melibatkan semua parkir awam di ibu kota.

Bagi pengguna parkir untuk jangka sederhana dan panjang, DBKL turut memperkenalkan sistem pembayaran secara pas bulanan yang dapat dilanggani secara dalam talian pada kadar amat berpatutan.

tengku adnan bernama pix

“Kadar bayaran pas bulanan di kawasan pusat bandar ialah RM300 sebulan, manakala kawasan luar pusat bandar beraktiviti tinggi dan kawasan luar pusat bandar ialah RM150 sebulan.

“Ketiga-tiganya melibatkan tempoh pembelian dari satu hingga tiga bulan dan pembelian pas bulanan ini boleh dilakukan mengikut kesesuaian dan keselesaan pengguna tanpa perlu beratur atau ke lokasi-lokasi tertentu untuk membuat pembelian,” katanya kepada pihak media.

Beliau berkata bagi petak khas pula, caj RM400 sebulan dikenakan di kawasan pusat bandar, RM240 di kawasan luar pusat bandar beraktiviti tinggi dan RM200 di kawasan luar pusat bandar.

Katanya pelaksanaan kadar baharu yang dinilai semula itu telah mengambil kira pelbagai keperluan pengguna dan berlandaskan prinsip ‘menggerakkan orang awam, bukan sahaja kenderaan’ (moving people, not just vehicles).

“Menjadi hasrat DBKL apabila seluruh perancangan terlaksana kelak, warga kota akan menikmati satu sistem aliran lalu lintas yang lebih lancar dan efisien,” katanya.

Beliau berkata orang ramai yang ingin membuat pembelian pas bulanan dan mengetahui maklumat lanjut mengenai kemudahan disediakan DBKL boleh melayari portal www.citypark.my.

Pada 18 Julai lalu, DBKL telah menaikkan kadar caj parkir sebanyak 150% di kawasan tumpuan perniagaan (CBD) iaitu Bukit Bintang, Bukit Damansara, Sri Hartamas, Desa Hartamas, Solaris Mont Kiara, Taman Tun Dr Ismail dan Bangsar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required