SPYSHOT: MPV segmen-B Proton dilihat semakin giat diuji; turut terlihat dalam video Safety 360 episod ke-2

Proton-Ertiga-Spyshots-August-04_BM

Dalam suasana yang semakin hangat sebelum pelancaran Proton Persona 2016 esok, Proton turut sedang giat dalam usaha mereka untuk memastikan MPV segmen-B yang diasaskan dari Suzuki Ertiga dilancarkan mengikut jadual pada bulan Oktober ini.

Gambar spyshot yang baru kami terima ini dikirimkan oleh pembaca Sherman Yap yang terserempak dengan MPV berkenaan sedang diuji di sekitar Tangkak, di Muar, Johor. Agak bertuah, berbanding imej sebelum ini, gambar intipan kali ini turut memperlihatkan bahagian hadapan MPV berkenaan.

Walaupun dilekatkan dengan pelekat penyamaran, model yang diuji Proton ini seakan seiras dengan Ertiga versi facelift terutamanya pada bahagian lampu hadapan, gril hadapan dua bar serta perumah lampu kabus hadapan. Adakah rupa sebenarnya seiras dengan imej bayangan yang dirender oleh pakar photoshop Theophilus Chin sebelum ini? Begitu juga pada bahagian belakang, ia masih lagi kelihatan sama seperti imej spyshot sebelum yang menampilkan bampar pre-facelift, menempatkan lampu kabus dibahagian tengah serta bahagian diffuser yang telah direka semula.

BM-proton-persona-teaser-safety360-ep2-12

Apa yang lebih menarik, pada video teaser Persona 2016 – Safety 360 episod kedua – yang disiarkan hari ini, Proton secara tidak langsung mendedahkan kewujudan MPV ini di dalam kilang mereka pada minit ke 0.54 video tersebut (perhatikan pada bahagian atas sebelah kiri).

Suzuki Indomobil Sales (SIS) yang memproduksi Ertiga di Cikarang, Indonesia turut mendedahkan pada Januari lalu Ertiga akan dieksport ke Malaysia dalam bentuk CKD, bermula suku kedua tahun 2016, pada kadar 1,500 unit sebulan. Produksi kit berkenaan pula dijadualkan bermula dari Mei tahun ini. Proton secara rasminya mengumumkan pada Januari lalu model pertama kerjasama Proton-Suzuki akan memasuki produksi sebelum berakhirnya tahun 2016.

Bulan lalu, SIS memberitahu mereka kini sudahpun bersedia untuk memenuhi permintaan Proton terhadap kit CKD, dan hanya menunggu untuk menerima tempahan dari Proton yang dijangka pada akhir Julai atau awal Ogos.

Ertiga diperkenalkan buat pertama kali sejak 2012 dan versi faceliftnya muncul pada tahun lalu. Model yang diuji ini menampilkan bampar belakang pre-facelift dan bahagian depan hampir seiras dengan versi facelift tahun lalu.

Berdasarkan dimensi asal Ertiga, MPV tujuh-tempat duduk ini mempunyai jarak roda berukuran 2,740 mm (Perodua Alza 2,750 mm, Proton Exora 2,730 mm) dan dijana oleh enjin K14B 1.4 liter berkuasa 92 ps dan tork 130 Nm. Ia dipadankan dengan pilihan transmisi empat-kelajuan automatik atau lima kelajuan-manual. Varian Ertiga Dreza yang diberikan muka yang lebih unik dan juga beberapa ciri tambahan telah dipasarkan di Indonesia dan juga Thailand. Mazda juga turut menghasilkan model rebadge Ertiga untuk pasaran Indonesia yang digelar VX-1.

GALERI: Imej render “Proton Ertiga”


GALLERY: Suzuki Ertiga facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required