Nissan perkenal model konsep Vmotion 2.0 di Detroit

Nissan perkenal model konsep Vmotion 2.0 di Detroit

Selain Nissan Rogue Sport, Nissan turut memperkenalkan Vmotion 2.0, yang berupakan sebuah model konsep, di North American International Auto Show 2017.

Ia turut menyaksikan keseriusan syarikat ini untuk menghasilkan rekaan sedan masa hadapan yang dilengkapi dengan teknologi mobiliti pintar. Malahan turut menggabungkan kehebatan gaya, rekaan yang penuh emosi, keselesaan, ruang dalaman yang memuaskan serta teknologi terkini.

Buat setakat ini, Nissan tidak mendedahkan lebih lanjut mengenai bahagian mekanikal bagi Vmotion 2.0 ini. Namun bagi dimensinya, ia berukuran sepanjang 4,860 mm, dengan kelebaran 1,890 mm (tanpa cermin pintu), setinggi 1,380 mm dan jarak roda 2,850 mm.

Nissan perkenal model konsep Vmotion 2.0 di Detroit

Model konsep ini memiliki karakter umpama “bumbung terapung”, dengan garisan dari tiang-A mengunjur ke bahagian belakang. Kekemasan unik karbon dengan sentuhan perak yang agak nipis turut menghiasi garisan bumbung. Nissan turut mengetengahkan konsep rekaan “Geometri Emosi” bagi memberikan kesan yang lebih tersendiri pada permukaan badan kereta.

Ia turut menampilkan lampu utama LED nipis dengan panel bumbung hitam serta gril hadapan yang nampak garang. Manakala bahagian belakang turut memberikan kesan kekuatan yang tersendiri, termasuk padanan lampu belakang ala-boomerang yang menampakkan sedikit kelebaran kenderaan ini. Mirip dengan grilnya, bahagian peresap belakang juga akan bercahaya apabila kereta dioperasikan dalam mod ProPILOT.

“Pemilihan warna tembaga dibuat kerana kini ia seakan menjadi trend dalam kebanyakan industri, termasuk fesyen, rekaan produk dan rekaan dalaman. Jadi kami ingin memperkenalkan bebayang tembaga ini dengan dicampur bersama beberapa material logam termasuk sutera perak dan krom,” ujar Shiro Nakamura, timbalan presiden kanan dan ketua pegawai kreatif Nissan Motor Co.,Ltd.

Untuk bahagian kabinnya, ia turut mementingkan keluasan. Malahan turut ditampilkan tempat duduk yang cukup selesa dan menyokong badan, dibaluti kulit upholstery dengan lapik yang unik. Bagi papan pemukanya, ia menterjemahkan tema ‘Gliding Wing Design’ dengan menyambungkan panel instrumen bersama sistem infotainment untuk pemandu dan penumpang.

Roda sterengnya pula direka mengikut pemandu yang mahu melihat paparan informasi tanpa sebarang gangguan, dengan meningkatkan pengalaman graphic user interface (GUI). Paparan tunggal menegak disambungkan pada GUA bagi ProPILOT. Untuk penumpang di tempat duduk belakang, disediakan skrin kecil yang diletakkan pada konsol tengah, yang boleh disambungkan terus pada paparan utama di hadapan.

Material yang digunakan pada bahagian permukaan dalaman menampakkan ciri mewah dan sofistikated, termasuk pemilihan motif kayuan Zebra pada bahagian lantai dan permukaan pintu.

Nissan perkenal model konsep Vmotion 2.0 di Detroit

Nissan Vmotion 2.0 ini turut menampilkan pembesar suara Bose UltraNearfield™ termasuk teknologi pengurusan bunyi baharu. Ia boleh mengawal arah dan jarak bunyi dengan menjana bunyi 360-darjah di sekeliling pemandu. Malah ia juga mampu memberikan bunyi yang lebih jelas.

Ia turut menampilkan Pemanduan Pintar Nissan, iaitu satu daripada tiga teras utama Mobiliti Pintar Nissan, ini termasuklah kuasa pintar dan integrasi pintar. Pemanduan Pintar NIssan memberikan pengalaman pemanduan yang lebih selesa dan selamat menerusi teknologi termasuk ProPILOT yang membolehkan kenderaan dipadu dalam mod autonomous bukan setakat di lebuhraya dan keadaan trafik yang sesak, bahkan di jalan urban termasuk di bandar.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required