Empat kilang Opel Jerman dikekalkan jika PSA sah ambil alih, kilang Vauxhall UK berisiko untuk ditutup

Empat kilang Opel Jerman dikekalkan jika PSA sah ambil alih, kilang Vauxhall UK berisiko untuk ditutup

Perkembangan terbaharu berkaitan perbincangan PSA untuk mengambil alih Opel-Vauxhall dari General Motors sebelum ini, kumpulan automotif dari Perancis tersebut dikhabarkan bakal menutup sebahagian kilang milik Opel-Vauxhall sebaik sahaja proses tersebut berjaya kerana kapasiti yang berlebihan jenama itu merupakan salah satu masalah utamanya di Eropah.

Menurut laporan akhbar Jerman Bild am Sonntag, PSA yang juga pemilik jenama Peugeot dan Citroen telah menyatakan akan meneruskan operasi empat kilang Opel di Jerman.

Peguam am PSA Oliver Burges dikatakan telah memberitahu dua timbalan menteri dan penasihat kepada Canselor Angela Merkel bahawa Opel akan terus beroperasi sebagai entiti berasingan di dalam kumpulan PSA dan tiada kilang di Jerman akan ditutup. Akhbar tersebut turut menambah, perjanjian pengambilalihan ini berkemungkinan besar akan ditandatangani pada 9 Mac, semasa berlangsungnya Geneva Motor Show 2017.

Walau bagaimanapun, ‘adik’ kepada Opel iaitu Vauxhall yang berpangkalan di UK mungkin berisiko untuk ditutup. Dua sumber yang rapat dengan PSA telah memberitahu Reuters bahawa pengurangan tenaga kerja dan juga penutupan kilang merupakan antara intipati dalam perbincangan PSA dan GM. Dua kilang Vauxhall di UK ini dilihat sebagai pilihan utama untuk ditutup atas kelemahannya berhubung isu Brexit. CEO PSA bakal bertemu dengan Perdana Menteri Britain Theresa May untuk membincangkan isu ini.

Menurut Reuters, sekitar separuh dari staf GM Eropah adalah dari Jerman iaitu sebanyak 38,000 orang, manakala di Britain mereka mempunyai seramai 4,500 staf. Sepanyol dan Poland turut mempunyai kilang milik Opel. Jurucakap PSA mengesahkan bahawa satu mensyuarat antara pihaknya dan pegawai rasmi Jerman telah dijalankan minggu lalu, manakala Opel pula enggan untuk memberikan sebarang komen.

Selain dari perbincangan pengambilalihan ini, PSA Group kini sedang bersaing untuk menjadi rakan strategik Proton bagi membolehkannya mendapatkan kepentingan 51% pada kilang milik jenama automotif nasional Malaysia berkenaan. Dalam perkembangan lain, kumpulan jenama Perancis ini juga telah sah mengambil alih jenama Ambassador dari Hindustan Motors baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required