Amaran rampas motosikal Dego Ride zalim, perlu tumpu tingkatkan keselamatan penunggang – ADUN

Amaran rampas motosikal Dego Ride zalim, perlu tumpu tingkatkan keselamatan penunggang – ADUN

Memberi respon kepada amaran yang dikeluarkan oleh JPJ sebelum ini berhubung tindakan rampasan motosikal bakal dikenakan kepada pengusaha perkhidmatan teksi motosikal Dego Ride, ADUN Bukit Gasing R Rajiv menyifatkannya sebagai kejam dan zalim, menurut laporan Sinar Harian.

Menurut R Rajiv, pihaknya mengecam amaran yang seolah-olah mengugut pengusaha Dego Ride supaya tidak meneruskan perkhidmatan tersebut kerana sebahagian besar daripada mereka yang menjalankan aktiviti itu berpendapatan rendah. Beliau berpendapat rampasan motosikal bukan sahaja menjejaskan keupayaan menjana pendapatan lebih malah memberi kesan kepada pemilik untuk bekerja di tempat lain.

“Ini kerana mereka juga memerlukan motosikal sebagai pengangkutan ke tempat kerja jika tak dapat tawar khidmat tersebut,” kata Rajiv dan menegaskan ketika Kabinet masih belum memberi kata putus berhubung nasib Dego Ride, menteri berkaitan sepatutnya memberi tumpuan lain khusus meningkatkan keselamatan penunggang motosikal secara keseluruhan.

“Bukankah ini lebih baik daripada memburu 6,000 penunggang Dego Ride yang tidak bersalah dan merampas motosikal mereka? Daripada memburu mereka, lebih baik kementerian tangani masalah penunggang motosikal yang tidak memakai topi keledar,” jelasnya dan menambah 35 peratus daripada kemalangan maut membabitkan motosikal adalah disebabkan penunggang yang tidak memakai topi keledar.

Menurut Rajiv lagi, berdasarkan statistik lebih 80 peratus kemalangan membabitkan penunggang, kurang 20 peratus daripada kecederaan melibatkan pembonceng. Ini menunjukkan bahawa penumpang Dego Ride hanya berisiko rendah terbabit kemalangan.

Sebelum ini Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pihaknya tidak akan memberikan lesen operasi kepada pengendali perkhidmatan tersebut buat masa ini kerana menyalahi Seksyen 23 Akta Pengangkutan Jalan Raya 1987 dan Seksyen 16 dan 47 Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang pengusaha syarikat tersebut boleh dihadapkan ke mahkamah.

Beliau juga meminta agar Dego Ride dihentikan serta merta dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta SPAD akan melancarkan operasi penyamaran bagi membanteras perkhidmatan teksi motosikal itu dan akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya masih lagi beroperasi.

Walau bagaimanapun, baru-baru ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri menyatakan masih belum ada keputusan pengharaman oleh kerajaan terhadap perkhidmatan teksi motosikal itu. Menurutnya, belum ada keputusan rasmi yang dicapai oleh Kabinet dan masih belum ada undang-undang untuk menyelia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required