Volvo siar teaser XC60 untuk Geneva Motor Show 2017

Volvo siar teaser XC60 untuk Geneva Motor Show 2017

Volvo telah menyiarkan imej teaser di laman Facebook global mereka, memaparkan SUV XC60 dan menyatakan ia akan didedahkan sepenuhnya pada 7 Mac 2017. Selain dari muka hadapan yang telah disiarkan minggu lalu, imej tambahan kali ini turut memaparkan imej sisi SUV tersebut (tetapi diselubung dengan kain) dan juga imej lampu hadapan pada jarak dekat.

Imej muka XC60 ini hanya mendedahkan sepasang lampu hadapan dengan lampu nyalaan siang signatur “Tukul Thor” dan juga gril hadapan yang menempatkan emblem Iron Mark Volvo – dilengkapi pelbagai penderia untuk pelbagai sistem keselamatan dan bantuan pemanduan.

Pada bahagian sisi, XC60 dilihat bakal menampilkan rupa seperti abangnya XC90, tetapi pada skala sedikit kecil. Selain dari lampu hadapan, rekaan lampu belakang juga dilihat bakal direka sama seperti XC90, menampilkan lampu LED sepenuhnya yang direka menegak. Bahagian dalaman XC60 juga turut dijangka bakal seiras dengan XC90, menampilkan skrin besar di konsol tengah serta paparan instrumen digital.

XC60 generasi baharu ini turut diibina berdasarkan platform Scalable Product Architecture (SPA) sama seperti XC90. Platform yang boleh diubah skala berkenaan bakal memberikan saiz XC60 yang sedikit kecil berbanding XC90, tetapi lebih besar dari model terdahulu.

SUV generasi baharu ini dijangka bakal dijana oleh enjin petrol dan diesel dengan kapasiti 2.0 liter. Unit janakuasa hibrid T5 Twin Engine 1.5 liter tiga-silinder juga mungkin bakal ditawarkan.

Selain dari XC60, sebelum ini Volvo turut mengumumkan bakal memperkenalkan SUV lebih kecil iaitu XC40, untuk melengkapkan barisan SUV mereka. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, teruskan mengikuti kami sehingga Volvo mendedahkannya pada Geneva Motor Show 2017 nanti.

GALERI: Imej spyshot Volvo XC60

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required