Nissan jalankan demonstrasi sebenar sistem pemanduan automatik pada jalan raya awam di Eropah

Nissan jalankan demonstrasi sebenar sistem pemanduan automatik pada jalan raya awam di Eropah

Mengotakan apa yang telah dinyatakan sebelum ini, Nissan telah menjalankan demonstrasi teknologi pemanduan automatiknya pada jalan raya awam di Eropah buat pertama kali. Demo berkenaan telah dijalankan di timur London setelah sebelum ini demo yang sama diadakan pada jalan raya awam di Jepun dan Amerika Syarikat.

Kenderaan yang menggunakan teknologi ini dilengkapi dengan radar gelombang dengan ketepatan milimeter, pengimbas laser, kamera, cip komputer berkelajuan tinggi, Human Machine Interface istmewa serta banyak lagi kelengkapan lain. Peserta yang menyertai demo ini bakal menyaksikan sendiri teknologi ini berfungsi dari tempat duduk penumpang di dalam kereta.

Teknologi berkenaan membolehkan kenderaan tersebut bergerak sendiri tanpa bantuan pemandu pada lebuhraya dan juga jalan bandar, termasuk bulatan. Ia akan bergerak sendiri ke destinasi setelah ditetapkan pada sistem navigasi.

Nissan jalankan demonstrasi sebenar sistem pemanduan automatik pada jalan raya awam di Eropah

Ujian di London ini adalah susulan dari pengumuman bahawa Qashqai dan Leaf generasi baharu yang bakal dilancarkan pada masa hadapan bakal diberikan teknologi pemanduan sendiri ProPILOT dari Nissan yang mampu bergerak sendiri pada satu lorong di lebuh raya. Ianya merupakan langkah pertama Nissan dari empat peringkat yang dirangka untuk teknologi pemanduan sendiri mereka.

Nissan juga telah melancarkan MPV Serena generasi kelima di Jepun pada Julai tahun lalu, dan merupakan model pertama dilengkapi sistem ProPILOT. Setelah itu, ProPILOT telah memenangi Japan Car of the Year Innovation Award untuk tahun 2016-2017.

Jenama dari Jepun ini juga merancang untuk melebarkan teknologinya pada lebih banyak model di Eropah, Jepun, China dan Amerika, dengan 10 model akan dilancarkan pada 2020 oleh Pakatan Renault Nissan. Teknologi pemanduan automatik pada pelbagai lorong bakal membolehkan sistem ini memotong kenderaan hadapan secara automatik dan ia dirancang untuk diperkenalkan pada tahun 2018, manakala teknologi pemanduan sendiri sepenuhnya pada jalan raya moden dan pada persimpangan disasarkan akan diperkenalkan pada 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required