Volkswagen bakal perkenal model SUV kompak hujung tahun 2018 – saingan Renault Captur, Toyota C-HR

Volkswagen bakal perkenal model SUV kompak hujung tahun 2018 – saingan Renault Captur, Toyota C-HR

Segmen kenderaan SUV kompak, atau sebahagiannya turut dikenali dengan nama crossover, nampak begitu meriah diperingkat antarabangsa, serta pasaran tempatan bagi tempoh beberapa tahun kebelakangan ini. Segmen dan model-model yang maksudkan ialah seperti Honda HR-V, Mazda CX-3, Renault Captur dan yang terkini, Toyota C-HR.

Namun, di dalam kerancakan pengeluar-pengeluar utama global ‘menghantar’ wakil untuk bersaing dan merebut pasaran baru itu, Volkswagen nampaknya menjadi antara nama besar yang belum masuk gelanggang dan mempertaruhkan mana-mana model dalam kategori yang sama.

Hal ini bagaimanapun bakal berubah; Autocar melaporkan kumpulan syarikat pengeluar kenderaan terbesar dunia itu akan memperkenalkan sebuah model SUV kompak/kecil menjelang penghujung tahun 2018 nanti. Sama seperti pesaing lain, model berkenaan dibangunkan menggunakan platform model kenderaan kecil segmen B, Polo. Jika di Eropah, ia akan menjadi seteru kepada Renault Captur, Peugeot 2008 dan Opel/Vauxhall Mokka.

Volkswagen bakal perkenal model SUV kompak hujung tahun 2018 – saingan Renault Captur, Toyota C-HR

Menurut laporan majalah itu lagi, model SUV baru itu nanti akan mengambil inspirasi daripada model konsep T-Cross Breeze yang dipamerkan di Geneva tahun lalu. Laporan itu juga menyebut, model berkenaan akan dibangunkan bersekali degan Polo generasi bari di Sepanyol. Tambahan terbaru kepada Tiguan dan Touareg itu nanti akan berkongsi enjin yang sama dengan Polo – tiga pilihan mungkin ditawarkan, dengan janaan kuasa dari 74 hp hingga 200 hp.

Turut dijangka akan ditawarkan ialah enjin petrol dengan sistem hibrid. Ia akan menggunakan motor elektrik berkuasa 15 kW dengan padanan transmisi DSG tujuh-kelajuan, yang turut hadir dengan ciri pemanduan elektrik sepenuhnya. Apa pun, semua ini hanya akan dapat disahkan dengan terperinci sebaik sahaja Volkswagen memperkenalkannya nanti.

Volkswagen T-Cross Breeze Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required