Honda UR-V dilancar di China – Avancier Dongfeng

Honda UR-V dilancar di China – Avancier Dongfeng

Dongfeng Honda secara rasminya telah melancarkan model perdananya di China, iaitu Honda UR-V. SUV untuk pasaran China ini adalah adik-beradik kepada Honda Avancier, iaitu sebuah lagi model yang dihasilkan kerjasama Honda dengan satu lagi syarikat di China iaitu Guangqi. Avancier pertama kali dilihat April tahun lalu.

Honda UR-V sebenarnya sama sahaja dengan Avancier tetapi ia mempunyai rekaan depan dan belakang yang unik. Di depan, gril atas dan bawahnya disambungkan dengan bentuk ‘U’ seperti HR-V dan lampu LED disambungkan sekali di situ, menjadikannya kelihatan seperti topeng. Ini adalah bertentangan dengan rupa Avancier yang lebih tradisional bagi kenderaan penumpang, di mana ia menggunakan gril krom dan muka seperti Civic FC.

Pada bahagian belakang, elemen yang ada diatur semula, termasuk lampu, kemasan hiasan dan tempat meletak nombor plet. Ciri khusus pada UR-V adalah garisan merah yang menyambungkan lampu belakang, dan ini turut digunakan pada BR-V. Turut diubah adalah logo serta kemasan krom, manakala tempat nombor plet diletakkan lebih rendah. Pemantul cahaya pula adalah menegak, berbanding melintang, dan barangan lain (muncung ekzos dan diffuser) yang terdapat pada bampar juga adalah sedikit berlainan.

Honda UR-V dilancar di China – Avancier Dongfeng

UR-V adalah 9 mm lebih panjang berbanding Avancier, pada 4,825 mm. Ini, ditambah dengan lebar 1,942 mm dan jarak roda 2,820 mm membawa makna bahawa ia agak besar berbanding CR-V. Saingan kepada Honda UR-V/Avancier di China adalah Toyota Highlander, Ford Edge dan Volkswagen Tiguan L (Allspace di Eropah). Walaubagaimanapun, tiga model ini mempunyai barisan tempat duduk tambahan.

Dua pilihan enjin turbo diberi bagi Honda UR-V iaitu 1.5T 193 hp/ 240 Nm (memakai lencana 240 Turbo) dan 2.0T 272 hp/ 370 Nm (menggunakan lencana 370 Turbo). Bagi enjin 2.0T tersebut, ia didatangkan dengan pilihan transmisi AWD, dan dipadankan dengan transmisi automatik sembilan kelajuan. Masa pecutan 0-100 km/j yang boleh dicatat adalah 7.8 saat. Enjin 1.5T pula dipadankan dengan transmisi automatik CVT.

Kelengkapan standard bagi UR-V adalah termasuk bumbung panoramik, kamera undur, ciri pemasukan pintar, tempat duduk kulit, pendingin hawa tiga zon dan head unit skrin sesentuh lapan inci. Varian paling tinggi UR-V menerima ciri tambahan seperti adaptive cruise control, pre-collision warning, auto parking, head-up display, lane departure warning dan blind spot monitoring.

GALERI: Honda Avancier

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required