PSA Group akan lebih maju di persada global dengan pengambil alihan Opel-Vauxhall; jualan membesar

PSA Group akan lebih maju di persada global dengan pengambil alihan Opel-Vauxhall; jualan membesar

Awal bulan ini, PSA Group menjadi syarikat pengeluar kenderaan kedua terbesar di Eropah apabila ia membeli operasi General Motor di Eropah, dengan mengambil alih jenama Opel dan Vauxhall, melibatkan urusan jual beli berjumlah US$2.3 bilion.

Menurut pemegang saham keluarga, Jean-Philippe Peugeot, transaksi ini akan menawarkan pengeluar kenderaan Perancis ini jumlah yang lebih besar, dalam usahanya untuk mengembangkan perniagaan global, lapor Reuters. Berkata kepada surat khabar Jerman, Welt am Sonntag dalam satu temu ramah bersama sepupunya, Robert Peugeot, Jean-Philippe memberitahu bahawa langkah ini akan “membenarkan kumpulan tersebut menawan bahagian lain di dunia ini langkah demi langkah.”

Beliau juga berkata bahawa perjanjian PSA-Opel telah dipertimbangkan sejak sebelum tahun 2012 lagi, sewaktu GM dan Peugeot menandatangani perjanjian untuk membangunkan beberapa model kenderaan penumpang, tetapi waktu itu, masanya masih belum bersesuaian.

Robert Peugeot, selaku pengerusi jawatan kuasa strategi PSA pula memberitahu bahawa pembelian Opel/Vauxhall akan memberikan skala ekonomi kepada PSA, dengan ia boleh mengeluarkan tiga juta kenderaan dalam satu pasaran utama. “Semua pengeluar kenderaan yang besar mempunyai jumlah pengeluaran tiga juta kenderaan dalam satu pasaran penting,” terang beliau.

Robert turut menambah bahawa pemilikan Opel dan Vauxhal tidak akan mengganggu portfolio jenama mereka dan tidak akan menjatuhkan penjualan model Peugeot dan Citroen, kerana kesan antara jenama ini begitu sedikit.

Beliau juga memberitahu bahawa Opel kuat di pasaran yang PSA tidak, dengan memberi contoh di Jerman, di mana Opel terjual lebih banyak berbanding Peugeot, DS dan Citroen bila digabungkan. Sementara itu, Vauxhall pula terjual lebih banyak di Amerika Syarikat berbanding tiga jenama Perancis itu apabila digabungkan.

Rancangan pengembangan perniagaan kumpulan ini juga mengambil kira keadaan global. Ia telah menghantar bidaan untuk kerjasama dengan Proton, di mana bulan lepas, mereka mengumumkan sedang berbincang dengan pengeluar kenderaan dari Malaysia tersebut. Ia dikata akan bertentang dengan Zhejiang Geely dari China untuk menjadi rakan kongsi Proton, tetapi laporan yang dikeluarkan awal bulan ini mengatakan pula bahawa Geely berkemungkinan akan menarik diri.

Sekiranya PSA berjaya mendapatkan kerjasama ini, ia akan memberikan akses kepada PSA untuk kemudahan Proton yang kurang diguna untuk dijadikan sebagai pusat pengeluaran dan eksport. Ini juga akan membantu kedudukan PSA di Asia Tenggara (Thailand dan Indonesia) – satu bahagian yang ia tidak mempunyai pusat pengeluaran – serta pasaran lain yang sedang meningkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required