Volvo S90 dan V90 dilancarkan di M’sia; T5 dan T6 R-Design, semi-autonomous – harga dari RM389k

Volvo S90 dan V90 dilancarkan di M’sia; T5 dan T6 R-Design, semi-autonomous – harga dari RM389k

Selepas mengeluarkan teaser Volvo S90 dan V90 hampir setahun di laman webnya dan dilihat sedang diuji di jalan raya, Volvo Cars Malaysia (VCM) hari ini melancarkannya secara rasmi di sini. Bagi peringkat awal, dua model sedan dan wagon eksekutif ini di bawa masuk sebagai unit CBU terlebih dahulu, sebelum versi CKD menyusul kelak.

Dari sudut spesifikasi, kedua-duanya adalah identikal. Ia juga ditawarkan dalam dua versi; T5 dan T6 AWD R-Design. S90 T5 dijual pada harga RM388,888, manakala T6 yang lebih berkuasa ialah pada RM453,888. Sementara itu, V90 T5 dan T6 pula adalah RM5,000 lebih mahal dari versi sedan masing-masing, pada harga RM393,888 dan RM458,888. Semua harga yang dinyatakan ialah atas jalan tanpa insurans, termasuk jaminan lima tahun tanpa had perbatuan.

Semua model ini menerima rekaan unit lampu utama LED “Thor’s Hammer” dengan ciri Active Bending Lights dan Active High Beam Control. Begitu juga lampu belakang LED yang hadir dengan ciri Adaptive Brake Lights. Varian T5 dilengkapi dengan rim 18-inci aloi.

Volvo S90 dan V90 dilancarkan di M’sia; T5 dan T6 R-Design, semi-autonomous – harga dari RM389k

Bagi varian T6 pula, ia hadir dengan penampilan R-Design yang lebih agresif, termasuk pada rekaan bamparnya, gril hitam berkilat, kit sisi badan yang lebih menonjol, cermin sisi warna perak dan diffuser bahagian belakang mengikut warna badan dengan empat corong ekzos. Ia dilengkapi dengan rim 19-inci aloi dengan rekaan lima jejari.

Bagi luaran, pembeli versi T5 boleh memilih di antara lima warna; Onyx Black, Ice White, Osmium Grey dan Bright Silver yang dikongsi oleh semua varian. Bagaimana pun, warna Mussel Blue adalah khusus bagi varian T5, manakala warna Bursting Blue hanya terdapat pada varian T6 sahaja.

Di dalam, upholstery hadir dalam tiga warna material kulit; Charcoal (hitam), Amber (coklat) dan Blonde (krim). Ini diikuti dengan kemasan dalam warna Iron Ore atau Dark Flame Birch. Sementara itu, versi T6 pula hadir di dengan kelainan khusus; material kulit pada tempat duduk Charcoal Nubuck serta Nappa, begitu juga dengan pilihan Metal Mesh dan kemasan dari gentian karbon. Stereng dan tuil gear juga ada yang membezakan versi R-Design.

Volvo S90 dan V90 dilancarkan di M’sia; T5 dan T6 R-Design, semi-autonomous – harga dari RM389k

Kit standard lain termasuk keyless entry dan pengidup enjin, sensor parkir di depan dan belakang, kawalan suhu dwi-zon automatik dengan penapis CleanZone serta corong pendingin hawa di belakang, tempat duduk depan dengan 12 larasan, booster seat kerusi belakang, sistem infotainmen Sensus Connect dengan skrin sentuh 9-inci, 10 pembesar suara dengan sistem bunyi 330 W High Performance dan kamera undur.

Dimensi S90 didirikan daripada 4,963 mm panjang, 1,879 mm lebar dan 1,443 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,941 mm. Bagi V90 pula, ia 27 mm lebih pendek dengan 4,936 mm panjang dengan kelebaran 1,475 mm (-32 mm). Ruang buat S90 yang tersedia ialah 500 liter, manakala bagi V90 pula ialah 930 liter, dan boleh dilanjutkan sehingga 1,526 liter jika tempat duduk belakang dilipat.

Menyalurkan kuasa pula ialah enjin 2.0 liter Drive-E turbocaj petrol empat silinder, menghasilkan 254 hp pada 5,500 rpm dan 350 Nm dari 1,500 hingga 4,800 rpm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan dari Aisin. Versi T6 pula lebih berkuasa, dengan janaan 320 hp pada 5,700 rpm dan 400 Nm antara 2,200 dan 5,400 rpm, serta sistem pacuan semua roda.

Dari aspek keselamatan, semua modelnya didatangkan dengan set Intellisafe dengan ciri keselamatan aktif, termasuk City Safety autonomous emergency braking – ciri ini beroperasi pada kelajuan antara 4 hingga 70 km/j dan boleh mengesan kenderaan, pejalan kaki, penunggang basikal serta haiwan saiz besar.

Turut disertakan sebagai ciri standard ialah ciri pemanduan semi-autonomous Pilot Assist dengan Adaptive Cruise Control dan Lane Keeping Aid yang turut akan mengekalkan kenderaan dalam jarak selamat daripada kenderaan lain di depan pada kelajuan sehingga 130 km/j. Ciri lain termasuk Driver Alert Control, Road Sign Information, Run Off Road Mitigation dan Protection and Lane Departure Warning.

Turut berada di dalam perancangan VCM untuk pasaran Malaysia nanti, dua model ini juga turut akan ditawarkan dalam versi T8 Twin Engine, plug-in hybrid (PHEV) yang mampu menjana 410 hp kuasa dan jarak mod elektrik sepenuhnya sejauh 50 km.

Volvo S90 T6 R-Design

Volvo V90 T6 R-Design

Volvo S90 T5

Volvo V90 T5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required