Menurut laporan oleh Car and Driver, Mercedes-Benz akan memperkenalkan lapan model yang dibina atas platform pacuan roda hadapan generasi seterusnya, dan ia dikata dipanggil sebagai Modular Front Architecture 2 (MFA2).

Perkara ini diketahui berdasarkan isyarat yang diberi oleh ketua Mercedes-Benz Group Research & Mercedes-Benz Cars Development, Ola Kallenius, tetapi tidak diberitahu model apakah yang akan menggunakan platform MFA2 tersebut.

Antara model yang dijangka adalah penyambung generasi kepada hatchback A-Class, B-Class, CLA, CLA Shooting Brake dan GLA. Model ini juga mungkin disertai oleh model serba baru seperti A-Class sedan (diperlihat awal melalui A Sedan Concept), SUV GLB dan versi jarak roda panjang bagi A-Class Sedan (berkemungkinan untuk pasaran China).

Car and Driver juga menyatakan bahawa model yang menggunakan platform MFA2 ini akan menjadi lebih elegan dan matang berbanding penampilan sekarang. Pilihan enjin mungkin termasuk diesel empat silinder dan petrol dengan transmisi automatik klac berkembar (serta tambahan manual).