2018 G80 Sport

Jenama mewah untuk Hyundai iaitu Genesis (seperti Lexus untuk Toyota) bakal dilancarkan secara rasmi di Australia pada September ini, menampilkan sedan besar Hyundai Genesis bakal dijual dengan nama Genesis G80 untuk pasaran berkenaan. Menurut CarAdvice, G80 pasaran Australia bakal diberikan talaan suspensi khas untuk dinamik pengendalian yang lebih baik.

Menurut laman berkenaan lagi, pasukan Hyundai yang berpengkalan di Sydney tersebut akan mengambil talaan suspensi dari model BMW 5 Series sebagai tanda aras dinamik pengendaliannya – tetapi bukan dari 5 Series generasi ketujuh G 30 terbaharu, sebaliknya dari generasi keempat yang kini telah pun berusia lebih 20 tahun iaitu E39, yang terkenal sebagai antara 5 Series paling seimbang dari segi pengendalian dan keselesaan.

Model Hyundai Genesis sedia ada pada pasaran Australia agak popular dikalangan pemandu limo di negara berkenaan buat masa sekarang dan disifatkan sebagai model yang selesa, besar dan mewah tetapi tidak boleh dijadikan kayu ukur untuk pengendalian.

Masih lagi belum dapat dipastikan adakah Australia bakal menerima model Genesis G80 Sport dijana enjin V6 3.3 liter turbo berkembar berkuasa 365 hp/510 Nm yang telah didedahkan tahun lalu – menampilkan rupa yang lebih agresif serta lebih sporty.

Genesis G80 bakal menerjah pasaran Australia bersama model Genesis G70 serba baharu yang akan membawa Hyundai ke dalam kancah persaingan segmen eksekutif premium kompak, di mana segmen berkenaan didominasi oleh BMW 3 Series, Mercedes-Benz C-Class dan Audi A4. Ia juga turut akan bersaing dengan seteru serantau seperti Lexus IS dan Infiniti Q50.

Buat perrmulaan, jenama Genesis ini akan dijual di Australia dalam premis sama yang mengedar Hyundai, tetapi bakal diberikan satu ruang khas untuknya tanpa bercampur dengan model-model biasa.

GALERI: Genesis G80 Sport