Honda Civic Type-R kini di UK – bermula RM174k

Honda Civic Type-R kini di UK – bermula RM174k

2017 Honda Civic Type R sets new lap record at the Nürburgring

Setelah didedahkan sepenuhnya pada Mac lalu di Geneva Motor Show 2017, hatchback berprestasi tinggi paling ditunggu-tunggu dari Honda iaitu Civic Type-R generasi baharu kini secara rasmi menerjah pasaran UK.

Dua varian ditawarkan untuk pasaran berkenaan iaitu model asas dijual pada harga bermula 30,995 pound (RM174,127), manakala varian tertinggi GT pula dijual pada harga 32,955 pound (RM185,349).

Untuk membezakan kedua-dua varian, model GT diberikan sistem penghawa dingin dua-zon, cermin pandang belakang anti-silau automatik, sistem navigasi Garmin bersama Honda Connect, pengecas telefon pintar tanpa wayar, lampu kabus hadapan LED serta sistem pengesan titik buta bersama amaran lintasan trafik.

Kedua-dua varian diberikan sistem kelengkapan mekanikal yang sama iaitu enjin 2.0 liter VTEC Turbo empat-silinder berkuasa 320 PS/400 Nm, dipadankan bersama kotak gear manual enam-kelajuan yang dipertingkat, lengkap dengan LSD heliks. Transmisi tersebut juga kini diberikan fungsi rev-matching yang memberikan throttle-blip automatik ketika menurunkan gear tanpa pemandu melakukan teknik heel & toe.

Honda Civic Type-R kini di UK – bermula RM174k

2017 Honda Civic Type R sets new lap record at the Nürburgring

Selain dari pertambahan 10 Nm pada enjin, Type-R baharu ini turut diberikan suspensi jenis multi link pada bahagian belakang (torsion beam pada FK2R sebelum ini), badan yang lebih tegar dan ringan, serta mendapat pakej aerodinamik yang lebih baik. Kesemua ciri ini telah membolehkan Civic Type-R merampas kembali gelaran “Kereta Pacuan Roda Hadapan Terpantas di Litar Nurburging” dari Volkswagen Golf GTI Clubsport S.

“Seperti juga pada generasi terdahulu, kami telah menjangkakan permintaan yang besar terhadap Civic Type-R. Tempahannya kini sudah dibuka dan kami kini mendapat desakan yang kuat selepas pengenalannya di Geneva Motor Show Mac lalu – dan ini sebelum pelanggan kami dapat membuat pandu uji terhadapnya,” kata Phil Webb, ketua bahagian kereta di Honda UK.

Honda Civic Type-R generasi baharu ini diproduksi di kilang Honda Swindon, UK. Tempahannya untuk pasaran berkenaan secara rasminya dibuka dan ia bakal sampai ke pengedar pada bulan Julai ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required