VIDEO: Teaser hot-hatch Hyundai i30 N tanpa pelekat penyamaran sebelum kemunculan sulung minggu ini

Kita telah disajikan pelbagai video prebiu Hyundai i30 N yang sedang diuji dan ditala dari jalan raya sehingga ke litar – Bathurst dan Nürburgring. Sebelum kemunculan sulungnya yang pada 13 Julai ini, satu lagi teaser disiarkan oleh Hyundai – video pendek i30 N tanpa pelekat penyamaran seperti penampilan-penampilan sebelum ini.

Walau bagaimanapun, imej yang muncul pada teaser berkenaan adalah kabur dan Hyundai hanya memberikan gambar jelas pada berberapa perincian. i30 N pada video ini tampil dengan warna biru lembut, bersama kemasan-kemasan hitam serta sedikit serlahan merah pada bampar hadapan, diffuser belakang dan juga angkup brek disebalik rim-rim bersaiz besar.

Selain itu, logo N turut diberikan pada gril “cascading” hadapan, bersama jaring dengan elemen “air terjun”. Video ini juga turut menyerlahkan bunyi enjin hatchback berprestasi tinggi sebenar ini, yang menampilkan letupan ekzos seperti Volkswagen Golf GTI.

Hyundai i30 N merupakan versi liar hatchback i30 standard yang dibina oleh divisi perlumbaan Hyundai yang digelar Hyundai N. Divisi serius berkenaan kini diterajui oleh ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai, Albert Biermann, yang juga bekas naib presiden kejuruteraan BMW M.

N pada nama Hyundai N itu sendiri bermaksud Nürburgring dan juga Namyang iaitu pusat R&D Hyundai di Korea. Biermann sebelum ini pernah menyatakan bahawa i30 ini ditala bagi membolehkan ia bersifat nakal di selekoh. Setelah ia dipasarkan nanti, i30 N dijangka bakal memberikan saingan sengit kepada hot-hatch berprestasi tinggi Eropah yang lain seperti Ford Focus ST dan VW Golf GTI.

Dikhabarkan, Hyundai i30 N akan ditawarkan dalam dua versi iaitu 250 hp, dan yang paling berkuasa 275 hp diekstrak dari enjin 2.0 liter turbo. Ketika dilancarkan nanti, i30 N akan dibekalkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan kemudiannya turut ditawarkan dengan transmisi klac berkembar jenis basah lapan-kelajuan.

GALERI: Spyshot Hyundai i30 N

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required