Pakej talaan Polestar Optimisation bakal kerah 421 hp dari janakuasa Volvo XC60 T8 Twin Engine baharu

Pakej talaan Polestar Optimisation bakal kerah 421 hp dari janakuasa Volvo XC60 T8 Twin Engine baharu

The new Volvo XC60

Seperti juga SUV Volvo XC90, adiknya – XC60 baharu – yang diperkenalkan pada Mac lalu turut diberikan varian paling berkuasa T8 Twin Engine yang menggabungkan enjin petrol dua liter suapan turbo dan supercharger serta motor elektrik dan generator penghidup pada aci engkol (CISG). Janakuasa berkenaan mampu menghasilkan kuasa akhir 407 hp/640 Nm, cukup untuk membolehkan SUV tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.3 saat.

Cukup berkuasa untuk sebuah SUV keluarga bukan? Tetapi, divisi perlumbaan Volvo, Polestar, telah mengumumkan bakal hadir dengan pakej talaannya yang bakal mengekstrak 14 hp lagi pada janakuasa berkenaan, menjadikan 421 hp secara keseluruhan. Angka tersebut bakal menjadikan XC60 itu pada tahap kuasa yang sama dengan model produksi paling berkuasa pernah dihasilkan Volvo iaitu XC90 T8 Polestar.

Tiada angka tork dinyatakan untuk XC60 berkenaan, tetapi untuk XC90 Polestar tersebut, ia mempunyai tork gergasi 680 Nm. Menurut Polestar, pakej optimisasi ini akan menambahbaik lima perkara pada unit janakuasa berkenaan, dalam masa yang sama masih lagi mengekalkan waranti pengeluar, tahap emisi terbaik dalam kelasnya, penggunaan bahan api 2.1 liter untuk 100 km serta jarak perjalanan elektrik sepenuhnya 45 km.

Polestar akan memperbaiki tork pada bahagian rpm pertengahan dan memberikan lebih kuasa pada kawasan tersebut kerana ia kerap digunakan pada pemanduan seharian, contohnya semasa mula masuk ke lebuhraya, memotong atau keluar dari selekoh.

Pakej talaan Polestar Optimisation bakal kerah 421 hp dari janakuasa Volvo XC60 T8 Twin Engine baharu

Kotak gear juga bakal memberikan tukaran gear yang lebih pantas dan corak tukaran gear juga telah ditala semula bagi membolehkan bahagian kuasa pertengahan dapat digunakan sepenuhnya, serta membolehkan kereta tersebut kekal berada pada gear yang sama pada selekoh dengan daya-G sisi yang tinggi bagi mengelakkan keseimbangannya berubah.

“Sasaran kami adalah menghasilkan prestasi yang boleh digunakan pada situasi pemanduan seharian untuk pemilik Volvo yang mahukan pengalaman pemanduan yang dipertingkatkan. XC60 baharu telah memberikan kami asas yang cemerlang untuk berkerja dengan casis dinamik dan janakuasa yang canggih. Dengan Polestar Optimisation, ia akan menjadikan Volvo XC60 sebagai kereta untuk pemandu sebenar,” kata naib presiden R&D Polestar, Henrik Fries.

Selain dari T8, pakej Polestar Optimisation ini turut bakal ditawarkan pada XC60 T6, T5, D5 dan D4. Masih lagi belum dapat dijangka bila SUV Volvo XC60 generasi baharu ini akan masuk kepasaran tempatan, namun buat masa sekarang Volvo Cars Malaysia telahpun membawa pakej Polestar Optimisation berkenaan untuk model V40, S60, dan juga XC60 generasi sebelum ini. Kami turut telah berpeluang untuk menguji V40 Polestar dan ulasan pandu ujinya boleh anda baca DI SINI.

GALERI:Volvo XC60 generasi baharu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required