PSA akan bina hab ASEAN di Vietnam menjelang 2018

PSA akan bina hab ASEAN di Vietnam menjelang 2018

Groupe PSA mempunyai perancangan yang besar untuk pasaran ASEAN, dan ia akan melibatkan penghasilan lebih banyak produk berasaskan SUV. Syarikat automotif Perancis ini telah menandatangani perjanjian kerjasama untuk tahun ini, dengan operasi kilang di Vietnam akan bermula pada tahun 2018.

Sebelum ini, pada tahun 2015 kami pernah melaporkan bahawa syarikat Dongfeng Peugeot-Citroen Automobile Limited (DPCA), iaitu hasil kerjasama PSA dan Dongfeng akan memulakan pengeluaran kenderaan di Vietnam. Pada masa itu, menurut kenyataan daripada Dongfeng-PSA, ia dikatakan mempunyai sasaran jualan sebanyak 70,000 unit pada tahun 2020.

Melihat kembali pula pada tahun 2010, Peugeot telah menjadikan Malaysia hab pengeluaran kenderaan panduan belah kanan melalui rakan kongsinya, Naza, dan membina kilang di Gurun, Kedah untuk pemasangan model seperti Peugeot 408. Kenyataan baru kemasukan syarikat itu ke Vietnam boleh membawa makna kilang di Gurun dipindah ke sana.

Sebelum ini juga, PSA Group pernah berusaha untuk mengadakan kerjasama strategik dengan Proton, dan ia adalah satu langkah yang menandakan pengeluar itu boleh mendapatkan akses kepada kilang Proton di Tanjung Malim. Sekiranya berjaya, PSA bercadang menggunakan kilang Proton tersebut sebagai tapak pengeluaran dan eksport kenderaan mereka ke ASEAN. Namun, akhirnya Proton memilih Zhejiang Geely dari China sebagai rakan kerjasama strategik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required