Volvo S90 T8 Twin Engine Inscription – tempahan sudah dibuka, harga pengenalan istimewa RM348,888

Volvo S90 T8 Twin Engine Inscription – tempahan sudah dibuka, harga pengenalan istimewa RM348,888

Sedan flagship generasi baharu Volvo S90 bakal diperkenalkan dalam versi paling berkuasa – T8 Twin Engine Inscription – pada pasaran Malaysia tidak lama lagi. Menurut pengedar Volvo tempatan, model berkenaan kini sudahpun boleh ditempah. Model ini dijangka akan dihasilkan secara pemasangan tempatan (CKD) seperti kembar SUVnya XC90 T8 Twin Engine. Khas untuk mereka yang menempahnya sebelum 31 Oktober 2017, ia ditawarkan dengan harga pengenalan istimewa RM348,888.

Harga pengenalan berkenaan jelas jauh lebih rendah dari model-model varian lebih rendah iaitu T5 dan T6 AWD R-Design yang kini sudahpun berada dalam pasaran tempatan, dijual pada harga bermula RM388,888 hingga RM453,888 (harga atas jalan tanpa insuran).

Seperti juga XC90 T8 Twin Engine, sedan berkenaan bakal dikuasakan janakuasa plug-in hybrid menggabungkan enjin petrol 2.0 liter empat silinder Drive-E yang disuap pengecas turbo dan supercharger, bersama motor elektrik berkuasa 87 hp/240 Nm pada gandar belakang, menghasilkan kuasa keseluruhan 407 hp/640 Nm.

Unit janakuasa tersebut adalah sama seperti XC90 yang dijual pada pasaran tempatan dengan harga RM403,888. Sebagai perbandingan, enjin 2.0 liter turbo untuk model T5 menjana 254 hp/350 Nm, manakala versi T6 pula menghasilkan 320 hp/400 Nm.

Inscription merupakan varian tertinggi dalam barisan model S90, jadi dapat dijangka model tersebut bakal dilengkapi peralatan hampir sama seperti XC90 T8. Ia termasuk pemadanan lampu hadapan LED bersama lampu nyalaan siang ‘Thor’s Hammer’, sistem infotaimen Sensus Connect High Performance bersama skrin sesentuh sembilan-inci, dan juga kelengkapan keselamatan penuh.

Desas-desus ketibaan S90 T8 Twin Engine ini telah bermula pada Ogos tahun lalu – ketika didedahkan S90 bakal tiba ke Malaysia dalam bentuk diimport sepenuhnya (CBU) buat permulaan, dan akan dihasilkan secara CKD kemudiannya di kilang Swedish Motor Assemblies (SMA) milik Volvo Cars Malaysia di Shah Alam.

GALERI: Volvo S90 T6 R-Design

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required