Aci pacu gentian karbon pada BMW M3 sedan, M4 Coupe dan Convertible akan diganti dengan unit logam

Aci pacu gentian karbon pada BMW M3 sedan, M4 Coupe dan Convertible akan diganti dengan unit logam

Bermula November tahun ini, unit aci pacu atau driveshaft (komponen yang dimaksudkan adalah propeller shaft iaitu aci dari kotak gear ke gandar belakang dan bukan dari gandar ke hab roda) untuk BMW M3 sedan, M4 Coupe dan juga M4 Convertible yang kini diperbuat dari material gentian karbon (CFRP) akan digantikan dengan aci pacu khas M berprestasi tinggi yang diperbuat dari logam.

Langkah ini dilakukan kerana model-model berkenaan pada masa hadapan perlu dilengkapkan dengan petrol particulate filter (PPF) pada sistem ekzos (memakan ruang pada rekaan aci pacu gentian karbon berkenaan) bagi membolehkan ia terus memenuhi piawaian kawalan emisi.

Walaupun komponen berkenaan akan dibuat menggunakan logam, BMW memberi jaminan ia direka agar tidak menjejaskan prestasi dan juga pengendalian model-model M3 dan M4 tersebut. Walau bagaimanapun, BMW mengesahkan langkah ini tidak akan dilakukan pada model-model edisi khas iaitu BMW M4 CS dan juga BMW M4 GTS.

Sedan berprestasi tinggi BMW M3 dan versi dua-pintunya BMW M4 dijana enjin 3.0 liter petrol enam silinder sebaris turbo berkembar berkuasa 431 hp/550 Nm. Enjin berkenaan digandingkan bersama tranmisi klac-berkembar (DCT) tujuh-kelajuan automatik M, manakala gandar belakangnya turut diberikan LSD aktif M. Pemandu turut dibantu dengan mod pemanduan M Dynamic, stereng elektronik-mekanikal M Servotronic, suspensi adaptif M dan juga kompaun brek M.

GALERI: BMW M4 Coupé LCI

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required