Bermula November tahun ini, unit aci pacu atau driveshaft (komponen yang dimaksudkan adalah propeller shaft iaitu aci dari kotak gear ke gandar belakang dan bukan dari gandar ke hab roda) untuk BMW M3 sedan, M4 Coupe dan juga M4 Convertible yang kini diperbuat dari material gentian karbon (CFRP) akan digantikan dengan aci pacu khas M berprestasi tinggi yang diperbuat dari logam.

Langkah ini dilakukan kerana model-model berkenaan pada masa hadapan perlu dilengkapkan dengan petrol particulate filter (PPF) pada sistem ekzos (memakan ruang pada rekaan aci pacu gentian karbon berkenaan) bagi membolehkan ia terus memenuhi piawaian kawalan emisi.

Walaupun komponen berkenaan akan dibuat menggunakan logam, BMW memberi jaminan ia direka agar tidak menjejaskan prestasi dan juga pengendalian model-model M3 dan M4 tersebut. Walau bagaimanapun, BMW mengesahkan langkah ini tidak akan dilakukan pada model-model edisi khas iaitu BMW M4 CS dan juga BMW M4 GTS.

Sedan berprestasi tinggi BMW M3 dan versi dua-pintunya BMW M4 dijana enjin 3.0 liter petrol enam silinder sebaris turbo berkembar berkuasa 431 hp/550 Nm. Enjin berkenaan digandingkan bersama tranmisi klac-berkembar (DCT) tujuh-kelajuan automatik M, manakala gandar belakangnya turut diberikan LSD aktif M. Pemandu turut dibantu dengan mod pemanduan M Dynamic, stereng elektronik-mekanikal M Servotronic, suspensi adaptif M dan juga kompaun brek M.

GALERI: BMW M4 Coupé LCI