Tempahan Honda Jazz dan City Sport Hybrid i-DCD cecah 1,200 unit – capai sasaran sebulan lebih awal

Tempahan Honda Jazz dan City Sport Hybrid i-DCD cecah 1,200 unit – capai sasaran sebulan lebih awal

Honda Malaysia hari mengumumkan jumlah tempahan terhadap model Sport Hybrid i-DCD – Jazz dan City – kini telah mencecah sebanyak 1,200 unit pada 30 September 2017. Jumlah ini secara tidak langsung telah melebihi sasaran asal untuk tiga bulan dalam masa hanya dua bulan.

Tempahan untuk Honda Jazz dan City Sport Hybrid i-DCD telah dibuka dua bulan lalu, dengan sasaran asal 150 unit sebulan unit untuk Jazz dan 250 unit sebulan untuk City. Buat masa sekarang, City Hybrid mendominasi carta tempahan dengan 61%. Mengikut statistik Honda lagi, model Sport Hybrid ini lebih popular dikalangan pengguna di bahagian tengah tanah air, yang menerima tempahan 53% dari jumlah keseluruhan.

Sehingga kini, sebanyak 500 unit City Hybrid dan 330 unit Jazz Hybrid telah diserahkan kepada pembeli, sekaligus menjadi peneraju segmen hibrid di bawah julat harga RM200,000 untuk dua bulan berturut-turut. Namun, dengan jumlah tempahan yang melebihi jangkaan ini Honda Malaysia turut menyatakan tempoh menunggu bagi pelanggan mendapatkan kereta mereka kini adalah sekitar satu hingga dua bulan.

Honda Jazz City Sport Hybrid ini dikuasakan unit janakuasa yang sama iaitu dengan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC kitaran Atkinson bersama motor elektrik dengan suapan kuasa dari bateri lithium-ion menghasilkan kuasa akhir 137 PS/170 Nm. Menurut Honda, sistem Sport Hybrid i-DCD (Intelligent Dual-Clutch Drive) ini menghasilkan prestasi sama seperti enjin 1.8 liter NA biasa (Civic 1.8 hanya menghasilkan lebih 4 PS/4 Nm), dan menggunakan kurang bahan api – 4.0 liter bagi setiap 100 km untuk Jazz Hybrid dan 3.9 liter setiap 100 km untuk City Hybrid.

Selain dari unit janakuasa, kedua-dua model ini turut diberi talaan pengendalian lebih sporty dari model petrol konvensional seperti suspensi lebih tegar dan juga nisbah stereng yang lebih pantas. Bagi perincian pula, ia menerima kelengkapan yang hampir sama dengan gred E pada model petrol

Honda Jazz Sport Hybrid i-DCD dijual pada harga RM87,500 manakala City Hybrid pula dijual pada harga RM89,200 – kesemua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran. Setiap pembelian turut dilindungi waranti pengeluar selama lima-tahun tanpa had perbatuan, manakala untuk bateri sistem hibrid diberi perlindungan selama lapan-tahun.

Bagaimana prestasi unit janakuasa Sport Hybrid i-DCD baharu ini dan apa pula perbezaannya dengan versi IMA sebelum ini? Baca laporan pandu uji kami terhadap Honda City Sport Hybrid i-DCD DI SINI.

GALERI: Honda City Sport Hybrid i-DCD

GALERI: Honda Jazz 1.5 Sports Hybrid i-DCD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required