Nissan Serena Nismo bakal tampil di Tokyo bulan ini

Nissan Serena Nismo bakal tampil di Tokyo bulan ini

Selain dari Nissan Leaf Nismo, Nissan turut akan membawa Serena Nismo, MPV yang telah dihasilkan untuk generasi kelima dan diberikan sentuhan sayap perlumbaan dan penala rasmi jenama berkenaan.

Menurut Nissan, MPV edisi khas ini akan menerapkan teknologi sport Nismo yang “menampilkan rekaan menarik serta prestasi yang mengujakan” tanpa mengorbankan ciri-ciri mesra-keluarga MPV berkenaan.

Pada bahagian luaran, MPV ini diberikan imej Nismo dengan menampilkan bampar hadapan baharu yang lebih agresif serta kit aero lengkap yang lain (skirt sisi dan bampar belakang dengan kemasan seperti diffuser) bersama serlahan jalur merah padanya dan juga bumbung berwarna hitam. Begitu juga pada bahagian dalaman, ia turut diberikan sentuhan Nismo dengan serlahan elemen-elemen merah.

Selain dari rim Nismo yang berdiameter lebih besar, MPV ini turut diberikan sistem suspensi talaan Nismo bagi memberikan pengendalian yang lebih baik. Nismo turut akan memberikan modul pengurusan enjin dan juga sistem ekzos baharu untuk MPV ini bagi memberikan pengalaman pemanduan yang lebih menyeronokkan – walau bagaimanapun jumlah kuasa kuda hasil ubahsuai tersebut tidak dinyatakan.

Nissan Serena Nismo bakal tampil di Tokyo bulan ini

Dalam keadaan standard, Nissan Serena generasi kelima dikuasakan dengan unit janakuasa S-Hybrid dari model generasi sebelum ini, menggunakan enjin petrol MR20DD 2.0 liter pancitan bahan api terus CVTC berkembar berkuasa 147 PS pada takat 5,600, dan tork maksima 210 Nm pada takat 4,400 rpm.

Enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear CVT Xtronic dan dibantu oleh motor ECO yang mengawal fungsi Idling Stop dan bertindak sebagai unit alternator semasa nyah pecutan. Motor berkuasa 1.8 kW/200 A berkenaan juga membolehkan fungsi “bantuan tork” berfungsi, memberikan tork tambahan 50 Nm ketika badan MPV dipecut dari kedudukan pegun.

Selain itu, Serena baharu ini turut diberikan sistem ProPILOT, iaitu sistem pemanduan automatik dari Nissan yang mengawal pedal pendikit, brek dan roda stereng secara automatik semasa memandu di lebuhraya, tidak kira pada keadaan trafik sesak atau tidak.

Model ini telah diperkenalkan pada pasaran Jepun pada Julai tahun lalu, manakala versi tingkat taraf Nismo ini pula bakal dijual pada pasaran berkenaan bermula November tahun ini.

GALERI: Nissan Serena generasi kelima JDM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • NORHISHAM BIN AHMAD on Sep 11, 2018 at 10:25 pm

    Bila agaknya Serena versi nismo dibawa masuk Malaysia, saya rasa ramai peminat..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required