Ford Performance Drfit Stick Kit untuk Focus RS – tuil brek tangan ala-rali, aksesori asli, disahkan Ken Block

Ford Focus RS sememangnya didatangkan standard dengan ‘Drift Mode’, iaitu mod pemanduan yang telah ditala bagi memudahkan aksi drfit dilakukan dengan bantuan komputer. Bagi memberikan lebih sensasi pada mod tersebut, Ford Performance dengan bantuan pemandu rali sensasi Youtube – Ken Block – telah menghasilkan kit tuil brek tangan ala-kereta rali sebenar digelar ‘Drift Stick’.

Kit ini adalah aksesori asli dari Ford Performance, jadi setelah ia dipadankan pada Focus RS, kereta berkenaan bersama kit tersebut masih dilindungi oleh waranti pengeluar. Sebelum ini, projek penghasilan produk baharu ini digelar Project Wicked Stick, diketuai oleh pengurus program John Wicks – pasukan yang sama menghasilkan Drift Mode pada Focus RS.

Tuil tersebut dibina dari bahan aluminium dan diletakkan diantara tempat duduk pemandu dan tombol gear. Ia bukan sekadar menghantar tekanan hidraulik ke angkup brek belakang, malah turut dihubungkan dengan sistem pacuan semua roda (AWD) dan juga brek ABS Ford Focus RS berkenaan.

Apabila pemandu menarik tuil Drift ini, klac sistem AWD yang memacu roda belakang akan dilepaskan bagi memotong penghantaran kuasa ke gandar belakang, dan serentak dengan itu, modulator ABS akan menghantar tekanan ke angkup brek belakang untuk mengunci pergerakan kedua-dua tayar belakang – seterusnya membolehkan bahagian belakang kereta ‘terbuang’ dengan mudah untuk memulakan drift, sama seperti kereta rali sebenar.

Sebelum kit ini sah untuk diproduksi dan dilancarkan, ia terlebih dahulu diuji dan mendapat konsultasi oleh Ken Block. Selain memandu untuk Ford untuk pelbagai kejuaraan rali, Block turut lebih dikenali dengan video ‘Gymkhana‘ di saluran Youtube miliknya – TheHoonigan – dan beliau seringkali menggunakan tuil brek tangan kereta rali sebenar bagi memulakan aksi drift dengan sudut yang besar.

“Saya rasa adalah sangat hebat apabila Ford Performance menawarkan pelanggan cara untuk menghasilkan drift dengan sudut besar pada Focus RS. Jelas ia sesuatu yang sangat menghairahkan bagi saya untuk menjadi sebahagian dari pembangunan kereta produksi, jadi ia sangat mengujakan untuk melihat ia menjadi kenyataan. Ia semestinya menjadikan kereta ini lebih seronok untuk dipandu,” jelas Ken Block.

Ford Performance Drfit Stick Kit untuk Focus RS – tuil brek tangan ala-rali, aksesori asli, disahkan Ken Block

Kit ini juga amat mudah untuk dipasang dan dibuka semula dari Focus RS – tiada proses kimpalan perlu dilakukan, tiada lubang yang perlu ditebuk serta tiada angkup brek tambahan perlu dipasang – ia hanya terdiri dari kit hidraulik. Ia juga dihubungkan kepada port OBD pada kereta yang bertindak sebagai alat kalibrasi profesional.

Disebabkan ia beroperasi dengan kawalan elektronik, hanya tekanan enam pound diperlukan untuk mengoperasikan Drift Stick ini, tidak seperti tuil brek tangan standard atau tuil hidraulik custom yang dibuat sendiri oleh kebanyakkan drifter pada kereta mereka.

Menurut Ford Performance, aksesori ini hanya boleh digunakan pada pemanduan di dalam litar sahaja dan ia kini dijual pada pasaran Amerika Syarikat dan Kanada dengan harga USD$999. Kit tersebut terdiri tuil Drift Stick, set cagak dan juga moduk elektronik bersama fungsi kalibrasi professional.

GALERI: Ford Focus RS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required