Yoshiya Inamori dedah sebahagian masalah Proton dan langkah yang dirangka untuk mengatasinya

Yoshiya Inamori dedah sebahagian masalah Proton dan langkah yang dirangka untuk mengatasinya

Dalam sesi temu ramah bersama naib presiden pembuatan baharu Proton Yoshiya Inamori, beliau turut menjelaskan berberapa masalah yang kini dihadapi oleh jenama automotif nasional itu dan langkah-langkah yang beliau rangka untuk menanganinya.

Objektif untuk langkah-langkah berkenaan adalah jelas iaitu bagi menjadikan Proton kembali sebagai jenama automotif nombor satu di Malaysia. Namun untuk memegang semula takhta berkenaan, sudah tentu ia memerlukan angka jualan yang lebih besar dari sedia ada (5,083 unit pada Oktober), yang mana Inamori menyifatkannya sebagai sukar untuk menjamin keuntungan.

“Kilang di Shah Alam dan Tanjung Malim, secara relatif kepada kawasan yang besar dan kapasiti yang besar, kedua-duanya mempunyai jumlah pengeluaran yang rendah. Saya berpendapat kerana sebab ini, saya rasakan agak sukar untuk menjana keuntungan,” kata Inamori.

Namun menurut Inamori, tiada masalah pada sistem dalam kilang Proton kerana kedua-duanya menerima pelbagai pengiktirafan ISO (9001 dan 14001 untuk Tanjung Malim serta 9001 untuk Shah Alam). Tetapi jumlah model yang dilancarkan menjadi kegusaran utama beliau kerana ia mungkin akan menjejaskan kualiti.

Yoshiya Inamori dedah sebahagian masalah Proton dan langkah yang dirangka untuk mengatasinya

Masalah yang beliau maksudkan ini adalah langkah Proton melancarkan empat model – Perdana, Persona, Saga dan Ertiga – dengan jarak antaranya hanya satu bulan tahun lalu.

“Tahun lalu, Proton melancarkan empat model baharu dalam satu tahun. Jadi saya rasa ia mungkin akan menimbulkan masalah kualiti di sini, kerana untuk jenama automotif Jepun sekalipun, kami biasanya akan meletakkan jarak pelancaran enam-bulan antara model. Jadi empat pelancaran dalam setahun, ia tidak pernah terjadi, walaupun pada syarikat automotif Jepun. Sangat sukar untuk mengekalkan kualiti jika kita melancarkan empat model dalam setahun,” jelasnya.

Apabila ditanya adakah pelancaran yang bertalu-talu ini tidak akan dibuat lagi selepas ini, Inamori memberi respon, “tidak, untuk masa hadapan, ia tidak boleh dilakukan lagi untuk pelanggan, kualiti jauh lebih penting.”

Beliau menjelaskan perkara ini dengan berkata, “untuk penghantaran, kita sentiasa menyediakan kualiti yang sempurna untuk pelanggan, tetapi di kilang, ia masih lagi sedikit sibuk kerana empat model dilancarkan secara berterusan. Jadi, saya nampak masalah, masalah kualiti di kilang, dan kami mengambil masa yang lama untuk memperbaiki semula kilang ini. Dalam kilang, saya perlu mempertingkatkan kelengkapan dan mengurangkan kos membaiki.”

Yoshiya Inamori dedah sebahagian masalah Proton dan langkah yang dirangka untuk mengatasinya

“Sebenarnya, kami baharu sahaja melancarkan pasukan fungsi-silang (CFT) sejak Oktober lalu, yang kami gelarkan sebagai aktiviti CFT, dan kami kini mempunyai lapan pasukan CFT. Misalnya, untuk kualiti, kebolehuntungan dan kepuasan pelanggan, kami tubuhkan pasukan untuk tiga bulan iaitu Oktober, November dan Disember. Dalam tiga bulan, kami menjangkakan penambahbaikkan yang besar bukan hanya kualiti tetapi juga kos dan kepuasan pelanggan.”

“Saya nampak banyak ruang yang boleh diperbaiki untuk kos, tetapi saya rasa jika kami lengkapkan semua aktiviti peningkatan kualiti, kami akan dapat mengurangkan masa membaiki, dan menjadikan kilang lebih efisien yang akan membantu mengurangkan kos.”

Inamori turut menjawab persoalan adakah jumlah varian kereta Proton buat masa sekarang akan dikurangkan untuk menyelaraskan semula barisan produk jenama berkenaan. “Dari titik produksi, saya tidak meminta untuk mengurangkan jumlah produk. Kalau boleh, jika satu produk mempunyai banyak sangat opsyen atau varian, saya mungkin minta. Misalnya, jika berberapa warna tidak dapat dijual dengan baik, kami boleh meminta untuk mengurangkan jumlah warna tersebut. Saya rasa aktiviti sedemikian,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Motor Image on Dec 03, 2017 at 7:37 am

    First thing first please abandon the powerless punch CVT gearbox,If Proton have to use CVT please make sure it can withstand more higher torque output..CFE engine I believe can produce more torque if not for the Punch CVT which is more suitable for natural aspirated engines below 2.0..It can only withstand 215nm sadly.Its also time Proton premium cars to be equipped with lane assist/blind spot assist along with other stuff which is the triump card of other successful manufacturers.Dont dream again Proton,Perdua despite its copycat image already been at the throne for 6-7 years unchallenged

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required