MSF Finale, 2-3 Dis – aksi sengit perlumbaan, ‘track day’ superbike, cabaran drift, pameran kereta di SIC

MSF Finale, 2-3 Dis – aksi sengit perlumbaan, ‘track day’ superbike, cabaran drift, pameran kereta di SIC

Bagi peminat sukan permotoran, jangan lepaskan peluang hujung minggu ini untuk menyaksikan acara permotoran terbesar tempatan di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) – acara Malaysia Speed Festival (MSF) akan sampai ke kemuncaknya untuk tahun ini.

Berlangsung dari 2-3 Disember, buat pertama kalinya acara ini akan menghimpunkan lima aktiviti permotoran berbeza di bawah satu bumbung. Tidak lupa juga, masuk ke kawasan Grandstand adalah percuma!

Acara ini akan melibatkan aksi perlumbaan berterusan dengan penyertaan sehingga 170 kereta, begitu juga dengan track day khas bagi kereta dan motosikal, cabaran drift, cabaran time-attack serta pameran kenderaan – semua ini akan diadakan di litar SIC. Acara ini juga mesra pengunjung; jualan makanan dan minuman sepanjang hari serta taman air untuk kanak-kanak pada hari terakhir turut disediakan.

MSF Finale, 2-3 Dis – aksi sengit perlumbaan, ‘track day’ superbike, cabaran drift, pameran kereta di SIC

Pemandu drift OKU, Pak Busu

Pada Sabtu, 2 Disember, pengunjung akan berpeluang menyaksikan atau menyertai MSF Track Day bagi superbike dan kereta ketika mereka yang terlibat mengasah bakat pemanduan ataupun menguji jentera masing-masing. Akan turut diadakan ialah MegaLAP Time Attack yang bakal menyaksikan peserta akan merebut catatan masa terpantas bagi beberapa kategori yang dipertandingkan.

Pada masa yang sama, MSF Drift Gonzo bakal menyaksikan peserta mencabar kemahiran masing-masing di dalam kawasan drift yang telah ditetapkan; berbeza dengan pertandingan drift yang biasa dianjurkan di Malaysia selalunya. Satu-satunya pemandu drift kurang upaya, Pak Busu, turut akan menggalas cabaran dalam acara ini.

Bagi anda yang lebih gemar meneliti kereta-kereta unik yang dipamerkan, akan ada acara MSF x McClubz Showdown akan berlangsung sepanjang hari. Ia akan menampilkan kereta-kereta klasik, jentera talaan dan banyak lagi. Melengkapi hari Sabtu itu nanti ialah sesi BBQ di sebelah petang. Untuk pengunjung, masuk ke kawasan Grandstand adalah percuma, sementara untuk ke kawasan paddock tiket RM10 dikenakan.

MSF Finale, 2-3 Dis – aksi sengit perlumbaan, ‘track day’ superbike, cabaran drift, pameran kereta di SIC

Aksi akan diteruskan pada hari Ahad, 3 Disember di mana pusingan kedua MSF Track Days untuk kereta dan MSF Racing Series akan berlangsung. Acara perlumbaan yang menepati piawai oleh AAM ini merupakan perlumbaan kereta terbesar dari sudut penyertaan di negara ini, melibatkan 170 kereta berlumba dalam satu hari.

Semua kereta ini akan berlumba di dalam 11 kategori berbeza bermula dengan kereta yang lebih perlahan sehinggalah kepada jentera berkuasa tinggi dengan kemampuan melengkapkan satu pusingan litar SIC dalam masa 2 minit 19 saat – rekod yang dicatatkan oleh sebuah Honda Civic EG bagi kategori Race Car Open. Hari kedua turut akan melibatkan perlumbaan sokongan Caterham Motorsport.

Sekali lagi, bagi pengunjung, masuk ke kawasan Grandstand adalah percuma, serta taman air untuk kanak-kanak turut ada disediakan. Jika anda ingin lebih dekat dengan aksi di kawasan paddock, pas masuk berharga RM20 boleh didapati sebelum jam 11 pagi, dan jika selepas jam berkenaan, ia akan dijual pada harga RM35.

MSF Finale, 2-3 Dis – aksi sengit perlumbaan, ‘track day’ superbike, cabaran drift, pameran kereta di SIC

Tiket paddock bagi kedua-dua hari berkenaan boleh didapati dilokasi. Pas ini membolehkan anda untuk memasuki ruang pit dan melihat dari dekat suasana pasukan, kenderaan dan pemandu yang terlibat. Anda juga boleh berjumpa dengan pelumba sebenar MSF Petronas #PengejarImpian seperti surirumah Sharina Ramlle, seorang guru dan survivor kanser, Suresh Naidu dan pemilik restoran, Boey Chai.

Untuk maklumat lanjut, anda boleh layari ruang rasmi MSF Racing di Facebook atau laman web rasmi MSF Racing. Jangan ketinggalan untuk meraikan festival sukan permotoran terbesar Malaysia hujung minggu ini!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required