London Ultra Low Emission Zone akan sebabkan 1.6 juta pemilik tukar kenderaan atau kena caj RM67 sehari

<em>London Ultra Low Emission Zone</em> akan sebabkan 1.6 juta pemilik tukar kenderaan atau kena caj RM67 sehari

London akan mengenakan caj bagi apa yang dikenali sebagai Ultra Low Emission Zone (ULEZ) yang akan dilancarkan pada 2021. Dan untuk itu, dianggarkan sebanyak 1.6 juta pengguna perlu menukar kenderaan mereka kepada yang lebih bersih dan “hijau” bagi mengelakkan caj £12 (RM66.6) sehari. Hal ini adalah menurut Persatuan Pengeluar & Penjual Kenderaan UK (SMMT), seperti dilaporkan oleh Autocar.

Angka 1.6 juta itu dianggarkan oleh badan berkenaan (seperti MAA di Malaysia) dan jauh lebih besar berbanding angka rasmi yang diterima-pakai oleh Transport for London (TfL). SMMT menyatakan sebanyak 782,439 kenderaan diesel dan 858,018 petrol akan terkesan dengan peraturan baru itu. Manakala TfL pula menjangkakan hanya 321,000 kenderaan diesel dan 255,000 kenderaan petrol akan terlibat.

Jika angka yang dicadangkan oleh SMMT ini tepat, ia akan memberikan kesan besar terhadap warga London dan populasi kenderaan kota itu. Peraturan baru ini nanti akan lebih tegas terhadap kenderaan diesel berbanding petrol – diesel Euro 0-5 dan petrol Euro 0-3 perlu membayar caj berkenaan.

Kiraan yang dilakukan untuk laporan itu mencadangkan bahawa pemilik kereta petrol akan terkesan sekiranya mereka memandu model sebelum tahun 2005, ketika Euro 4 bermula. Hari ini, kereta berkenaan sudah berusia 12 tahun.

<em>London Ultra Low Emission Zone</em> akan sebabkan 1.6 juta pemilik tukar kenderaan atau kena caj RM67 sehari

Majalah berkenaan turut menyentuh tentang kereta-kereta klasik moden, dari tahun 80an, 90an dan 2000an akan menjadi begitu mahal untuk digunakan secara harian dalam bandar besar itu. Kereta klasik bagaimanapun dilobi agar terkecuali daripada caj berkenaan, seperti yang dilakukan oleh Federation of British Historical Vehicle Club. Bagi kerajaan di sana, kereta bersejarah kenderaan yang berusia lebih dari 40 tahun. Maksudnya, pada tahun 2021 nanti, kenderaan yang dikeluarkan sebelum tahun 1981 akan terkecuali.

Menurut pihak berkuasanya, semua ini adalah perlu untuk menjamin keadaan yang lebih baik. “Langkah segera perlu diambil untuk mengatasi masalah kualiti udara di London dan mengurangkan emisi dari kenderaan yang sudah tua.

Ketika ini kami sedang berunding untuk memperluas kawasan bagi caj ULEZ berkenaan, yang akan mengurangkan sebanyak 71% pencemaran di kawasan sekolah dan kawasan berpopulasi tinggi pada 2021. Ini secara langsung akan mengurangkan terdedahnya kanak-kanak sekolah terhadap bahan toksik berbahaya,” jelas pengarah perancangan bandar TfL, Alex Williams.

“Kami bukannya ingin mengharamkan kenderaan. Pilihan untuk menggunakan kenderaan masih ada, cuma selepas membayar caj £12 itu. Pemilik mungkin akan semakin kurang menggunakan kereta mereka,” tambah jurucakap TfL.

Caj ULEZ adalah tambahan kepada caj kesesasakan sedia ada, yang bermula dari £5 sejak 2003 dan telah meningkat beberapa kali selepas itu – £8 pada 2005, £10 pada 2008 dan £11.50 (RM63.8) pada 2014. ULEZ baru saja dalam peringkat permulaan, dengan bandar-bandar seperti Birmingham, Manchester dan Oxford akan mengikut jejak yang sama kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required