Formula 1 ganti tugas gadis litar dengan kanak-kanak

Formula 1 ganti tugas gadis litar dengan kanak-kanak

Kecoh minggu lalu apabila pengedali baharu untuk perlumbaan Formula 1, Liberty Media mengumumkan khidmat gadis litar akan dihentikan pada perlumbaan berkenaan kerana ia tidak lagi relevan buat masa sekarang. Bagi menggantikan ‘kehilangan’ tersebut, badan berkenaan kini mengumumkan kanak-kanak bakal mengiringi pemandu di grid permulaan, lapor motorsport.com.

“Ini akan menjadi detik yang luar biasa untuk kanak-kanak berkenaan: bayangkan, berdiri di sebelah hero mereka, lihat bagaimana mereka bersedia untuk berlumba, golongan elit dalam sukan permotoran elit, untuk berada di sana, di sebelah mereka dalam masa berberapa minit yang sangat berharga sebelum perlumbaan bermula,” kata ketua komersial F1, Sean Bratches.

“Ia pengalaman yang tak dapat dilupakan, untuk mereka, dan keluarga mereka. Ia inspirasi untuk terus memandu, berlatih dan belajar supaya mereka boleh bermimpi agar mereka pula yang berada disitu satu hari nanti. Langkah yang baik untuk memberikan inspirasi kepada hero Formula 1 akan datang.” tambah Bratches lagi.

Kanak-kanak tersebut akan dipilih oleh kelab-kelab sukan permotoran tempatan berdasarkan merit ataupun loteri pada setiap perlumbaan Formula 1 serta Formula 2 dan GP3 jika berkesempatan. Mereka akan juga akan diiringi oleh ahli keluarga terdekat.

Presiden FIA, Jean Todt pula menambah, “Formula 1 merupakan puncak dalam sukan permotoran dan ia merupakan impian setiap pelumba muda yang berlumba dalam siri junior sebagai asas kepada piramid perlumbaan kereta satu-tempat duduk FIA, dari kart sehingga ke F1.”

“Jadi kami berbesar hati untuk membawa impian tersebut sedikit lebih dekat dengan memberikan peluang kepada juara masa hadapan bagi sukan kami untuk berdiri di samping hero mereka di grid permulaan ketika persiapan sebelum bermulanya perlumbaan,” jelas Todt.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required