Mitsubishi Xpander raih empat-bintang ASEAN NCAP

Dalam laporan ujian kemalangan ASEAN NCAP terbaru, Mitsubishi ada dua model yang diuji. Satu model Mitsubishi Eclipse Cross dan kedua, kenderaan gaya MPV tujuh-tempat duduk Mitsubishi Xpander. Dalam ujian berkenaan, model kedua ini memperolehi penarafan empat-bintang, menjadikannya kenderaan pertama yang memperoleh markah seperti itu melalui protokal ujian terbaru yang digunakan sejak tahun lalu.

Dengan sistem baru berkenaan, yang membahagikan tahap markah 50% bagi Adult Occupant Protection (AOP), 25% bagi Child Occupant Protection (COP) dan 25% bagi Safety Assist Technologies (SAT) menyaksikan Mitsubishi Xpander mencapai bacaan seperti berikut; 39.08% untuk AOP, 18.69% untuk COP dan 13.89% untuk SAT – menjadikan markah keseluruhan yang diraih 71.66%.

Bagi AOP yang dibahagikan kepada perlanggaran depan dan juga perlanggaran sisi, Xpander mendapat masing-masing sebanyak 14.22 mata dari 16 mata dan 13.92 mata daripada 16 mata. Model ini bagaimanapun tidak memperoleh sebarang mata bagi ujian Head Protection Technology (HPT) kerana ia tidak mempunyai beg udara tirai. Maka, mata keseluruhan yang diperoleh ialah 28.14 daripata 36 mata.

Beralih kepada ujian COP pula, Xpander mendapat lapan daripada 16 mata bagi impak hadapan, lapan mata penuh bagi impak sisi, 11.63 mata daripada 12 mata bagi kemudahan memasang kerusi kanak-kanak dan sembilan mata daripada 13 mata untuk pemasangan kenderaan. Ini menjadikan keseluruhan 36.63 mata daripada 49.

Terakhir ialah ujian SAT, dengan perolehan 10 mata daripada 18 semuanya, termasuk enam mata bagi teknologi Effective Braking and Avoidance (EBA) seperti ABS dan kawalan kestabilan – semua ini ditawarkan hanya pada varian tertentu Xpander. Ia juga menerima tiga daripada enam mata bagi peringatan tali keledar (hanya untuk penumpang depan).

Lain-lain, Xpander tidak mendapat sebarang mata daripaa dua mata bagi sistem peninjau titik buta dan hanya satu daripada dua mata bagi Advanced SAT – model ini hanya dilengkapi dengan lampu isyarat kecemasan, dan tidak hadir sekali dengan ciri seperti autonomous emergency braking dan lane departure warning.

Unit yang diuji adalah dengan spesifikasi Indonesia Standard GLS manual. Model ini turut dijual di Thailand dan Filipina. Ia juga akan tiba di Malaysia tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required