TVS Zeppelin Cruiser Concept dipamer di India – guna gabungan enjin 220 cc dan motor elektrik 1,200 Watt

TVS Zeppelin Cruiser Concept dipamer di India – guna gabungan enjin 220 cc dan motor elektrik 1,200 Watt

Selain melancarkan skuter canggih NTorq 125, TVS yang juga adalah rakan pengeluar BMW di India telah mempertontokan sebuah model cruiser konsep yang dinamakan sebagai Zeppelin Cruiser Concept. Model ini sekadar mempamerkan teknologi motosikal yang mampu dihasilkan oleh syarikat tersebut.

Enjin yang digunakan pada model ini adalah unit satu silinder 220 cc, yang menurut TVS, boleh menghasilkan 20 hp pada 8,500 rpm, 18.5 Nm tork pada 7,000 rpm. Di bahagian hadapan enjin ini, apa yang kelihatan seperti sangkar radiator sebenarnya adalah untuk hiasan sahaja, bermakna enjin ini menggunakan sistem penyejukan udara.

Uniknya pada motosikal ini, enjin petrol tersebut turut dibantu oleh unit starter generator (ISG), yang dikatakan dapat memberi boost tambahan semasa pecutan awal. Sistem ini terdiri daripada motor regenerative 1,200 Watt, yang mendapat kuasa daripada bateri lithium-ion 48-volt. TVS memanggil sistem ini sebagai E-Boost dan ia dapat menambah 20% lagi pecutan kepada Zeppelin.

Kuasa yang terhasil daripada gabungan enjin dan motor elektrik ini dihantar ke tayar belakang melalui kotak gear lima kelajuan dan sistem pacuan tali sawat. Tambah TVS, ia boleh memecut sehingga kelajuan maksimum 130 km/j. Suspensi hadapan adalah fork USD dan di belakang terdapat satu monoshock.

Motosikal konsep ini juga didatangkan sekali dengan brek ABS, dan tugasnya dilaksanakan oleh angkup brek Bybre bersama cakera 300 mm di hadapan dan 240 mm di belakang. Rim pula adalah unit jejari (spoked) 17 inci di hadapan dan 15 inci di belakang, dengan tayar yang lebih lebar.

Zeppelin diberitahu mempunyai berat 168 kg, dan ia datang dengan pelbagai kelengkapan berteknologi canggih seperti kunci pintar, sambungan atas talian dan kamera HD yang diletakkan di atas lampu utama. Turut boleh dilihat melalui set gambar daripada Indian Autos Blog ini adalah ia mempunyai penutup crankcase lutsinar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required