Lamborghini rai produksi Huracan yang ke-10,000 unit selepas empat tahun; butiran pengganti juga didedah

Lamborghini rai produksi Huracan yang ke-10,000 unit selepas empat tahun; butiran pengganti juga didedah

Hanya empat tahun selepas ia ditampilkan ketika Geneva Motor Show 2014, Lamborghini Huracan telah mencapai satu lagi peristiwa penting; angka pengeluaran yang ke-10,000 unit bagi kereta sport janaan enjin V10 berkenaan.

Huracan yang ke-10,000 ini adalah untuk pelanggan di Kanada, bagi model Performante dengan warna luaran hijau Verde Mantis. Huracan Performante merupakan versi paling dinamik bagi “baby Lambo” yang menampilkan enjin 5.2 liter V10 dengan janaan kuasa 630 hp (640 PS) dan tork 600 Nm.

Mampu dipacu dari titik pegun hingga ke 100 km/j dalam hanya 2.9 saat, serta kelajuan tertinggi mencapai 325 km/j, Huracan Performante juga dilengkapi dengan sistem aerodinamik aktif yang digelar Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA).

Huracan merupakan model penting bagi pengeluar kereta Itali itu, yang telah diserahkan kepada pelanggan dalam jumlah yang besar tahun lalu. Menurut Lamborghini, ia mencatatkan sejumlah 3,815 unit pada 2017, berbanding 2,642 unit tahun sebelumnya, sekaligus menunjukkan peningkatan sebanyak 12%.

Sementara produksi bagi Huracan akan diteruskan, perincian untuk model pengganti telah pun dibongkarkan oleh Car and Driver dalam temubualnya bersama ketua pengawai teknikal Lamborghini Maurizio Reggiani.

Lamborghini rai produksi Huracan yang ke-10,000 unit selepas empat tahun; butiran pengganti juga didedah

“Saya fikir dalam segmen Huracan ini, kesan mempunyai kelebihan dua lagi silinder berbanding semua pesaing lain (yang menggunakan enjin V8) akan menjadi satu perbezaan yang besar. Apabila kami mengeluarkan Gallardo dengan V10 pertama, orang menganggap kami gila, merujuk kepada kelengkapannya, berat, kos dan serba-serbi tentang kereta itu.

“Tetapi ia merupakan satu kejayaan. Bagi saya, saya perlu mengucapkan terima kasih kepada enjin Gallardo dan jelas bahawa ini adalah sebahagian daripada visi untuk DNA bagi kereta sport Lamborghini.

“Jika saya mempercayai keupayaan enjin naturally aspirated, kenapa saya perlu menurunkan grednya dari V8 ke V6? Ini Lamborghini, yang perlu menduduki tangga ke atas dalam barisan kereta super sport. Jadi saya perlu kekal di mana saya berada,” sambungnya, dengan memberikan bayangan pengganti Huracan akan dilengkapi dengan enjin naturally-aspirated V10.

Reggiani juga menyentuh tentang sistem pacuan dua roda yang terus akan ditawarkan, tetapi bukan dalam bentuk sistem pacuan semua-roda boleh dipilih seperti yang ada pada BMW M5 terkini.

“Jika anda mempunyai sistem pacuan semua-roda dan kemudian menekan butang untuk menggunakan pacuan dua roda, anda akan membawa beban (88 paun) dengan sia-sia. Dan akan akan mempunyai tetapan suspensi yang sama untuk pacuan semua roda, dan itu tidak betul. (Ini bermakna) anda perlu berkompromi dan itu bukan yang terbaik yang boleh ditawarkan. Bagi kami, itu bukanlah satu pilihan,” jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required