Hafizh Syahrin beri kejutan lagi di MotoGP Argentina

Hafizh Syahrin beri kejutan lagi di MotoGP Argentina

Setelah mendapatkan dua mata yang tidak dijangka pada perlumbaan pertama di Qatar tempoh hari, pelumba MotoGP negara, Hafizh Syahrin sekali lagi memberikan persebahan yang sangat memberangsangkan pada perlumbaan MotoGP Grand Prix Argentina yang berlangsung semalam.

Memulakan perlumbaan dari petak kedua terakhir, Hafizh – atau El Pescao – berjaya “meloloskan” diri untuk menduduki tempat kesembilan di akhir perlumbaan, dengan menunggang jentera Yamaha YZR-M1. Ini membolehkan beliau mendapat tujuh mata bagi kejuaraan ini, sebagai tambahan kepada dua mata yang diperoleh pada perlumbaan pertama – keseluhannya kini dengan sembilan mata.

Dengan sembilan mata ini, Hafizh menduduki tangga ke-13 dalam kejuaran dunia berkenaan, dan menjadi pendahulu bagi pelumba-pelumba baru yang ada. Beliau mendahului sebanyak tiga mata dan enam mata di depan pelumba baru seperti Franc Morbidelli dari Itali dan Takaaki Nakagami dari Jepun.

Hafizh Syahrin beri kejutan lagi di MotoGP Argentina

Perlumbaan kedua MotoGP hujung minggu lalu menyaksikan banyak drama. Antaranya permulaan yang ditunda disebabkan penunggang-penunggang memilih untuk menukar semula kepada tayar biasa daripada tayar basah selepas litar bertukar kering.

Penunggang Australia, Jack Miller yang menunggang jentera Ducati bagi pasukan Pramac Racing hanya sekejap menikmati kedudukan pendahulu sebelum dipintas kembali oleh Marc Marquez. Marquez juga kemudiannya sempat dikenalkan penalti kerana bertembung dengan Valentino Rossi, membuatkan Rossi terjatuh dari jenteranya walaupun dapat meneruskan perlumbaan semula selepas itu.

Insiden itu membolehkan Miller, Alex Rins, Johann Zarco dan Cal Crutchlow berada di dalam kelompok di depan, dengan Cal Crutchlow dari pasukan CWM LCR Honda yang menunggang Honda RC213-V berjaya muncul juara dengan catatn masa 40 minit 36.342 saat.

Hafizh Syahrin beri kejutan lagi di MotoGP Argentina

Tempat kedua menjadi milik rakan sepasukan Hafizh dari Monster Tech 3 Yamaha, Zarco, dengan hanya ketinggalan 0.251 saat sementara tempat ketiga menjadi milik Alex Rins yang menunggang jentera Suzuki.

Pelumba kegemaran ramai, Rossi pula sekadar menapatkan perlumbaan di tempat ke-19. Jorge Lorenzo menduduki tempat ke-15, sementara rakan sepasukan Ducati, Andrea Dovizioso ditempat ke-6.

Bagi perlumbaan Moto2 pula, Khairul Idham Pawi dari pasukan Idemitsu Honda Team Asia menduduki tempat ke-24 diakhir perlumbaan. Manakala seorang lagi pelumba Malaysia, Zulfhami Khairuddin dari pasukan SIC Racing ditempat ke-26.

Dalam kategori Moto3, Adam Norrodin dari Petronas Sprinta Racing berjaya menduduki tempat kelima, memberikannya tujuh mata berharga. Siri perlumbaan seterusnya akan berlangsung di Grand Prix Amerika di Austin Texas pada 22 April.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required