Ford Focus Mk4 2019 – tiga gaya badan, enam varian, enjin EcoBoost/EcoBlue, automatik lapan-kelajuan

Ford Focus Mk4 2019 – tiga gaya badan, enam varian, enjin EcoBoost/EcoBlue, automatik lapan-kelajuan

Ford today introduces the all-new Focus car for global customers, featuring the latest advanced and affordable technology with more comfort and space and a better fun-to-drive experience.

Selepas teaser yang muncul sebelum ini, Ford Focus Mk4 2019 akihirnya didedahkan, dan akan masuk ke pasaran Eropah dan China tahun ini sebelum menjengah pasaran Amerika Syarikat pada suku kedua tahun 2019 nanti. Ini merupakan model pesaing bagi Volkswagen Golf Mk7.5, Renault Megane dan Hyundai i30.

Keseluruhannya ada tiga gaya badan bagi Focus 2019 yang ditawarkan – hatchback lima-pintu, estate lima-pintu dan sedan empat-pintu (sedan hanya ditawarkan untuk pasaran terpilih sahaja). Bagi pilihan varian pula, semuanya ada enam varian atau tingkat kemasan – Active, Ambiente, ST-Line, Titanium, Trend dan Vignale.

Bagi pengenalan model ini, varian Vignale, ST-Line yang lebih sporty (lebih rendah 10 mm) dan versi kembara Active (lebih tinggi 30 mm) dan Titanium akan ditawarkan untuk pasaran Eropah. Untuk pasaran di China pula, varian ST-Line dan Titanium akan diperkenalkan terlebih dahulu.

Model baru ini dibangun menggunakan platform C2, yang lanjutan daripada platform C1 yang digunakan pada model sebelum ini, dengan 20% peningkatan ketahanan. Walaupun nampak besar, ia sebenarnya tidak jauh berbeza dari model lamanya dari sudut dimensi.

Ford Focus Mk4 2019 – tiga gaya badan, enam varian, enjin EcoBoost/EcoBlue, automatik lapan-kelajuan

Ford today introduces the all-new Focus car for global customers, featuring the latest advanced and affordable technology with more comfort and space and a better fun-to-drive experience.

Versi lima-pintunya cuma panjang, lebar dan rendah sedikit berbanding yang dulu. Dimensinya adalah seperti berikut; 4,378 mm panjang (+20 mm), 1,825 mm lebar (+2 mm) dan 1,455 tinggi (-29 mm). Jarak antara rodanya pula ditambah sebanyak 53 mm dan kini dengan kepanjangan 2,701 mm.

Bagi versi estate pula, ia 4,666 mm panjang dengan ketinggian 1,481 mm; lebarnya sama sahaja seperti model lima-pintu. Model baru Mk4 ini juga lebih ringan sebanyak 88 kg berbanding model Mk3 yang setara sebelum ini.

Dari sudut rekaan, hud depannya lebih panjang dengan gaya bampar yang lebih agresif, begitu juga dengan bahagian fender yang lebih menonjol – menjadikannya tampil lebih menarik dan kemas berbanding model Mk3, walaupun masih memiliki imej keseluruhan yang khusus bagi Focus.

Dari tepi, masih tebal kelihatan imej dan rekabentuk sebelum ini yang masih diwarisinya. Tentunya dengan garis badan yang lebih “mengalir”, dari depan hingga ke belakang dan menyumbang kepada imej serta aspek aerodinamik.

Kit aksesori menjadi antara perkara yang membezakan antara varian-varian yang ada. ST-Line hadir dengan rekaan diffuser yang lebih agresif, spoiler pada bumbung yang besar dan berfungsi serta bahagian depan yang lebih banyak ruang terbuka.

Bagi Vignale pula, banyak elemen aluminium satin digunakan untuk memberikan sentuhan yang lebih mewah padanya, juga dengan rekaan gril khusus. Bagi varian Active, paling ketara ialah jarak kelegaan tanah yang lebih tinggi serta lebih cenderung ke arah penggayaan kenderaan off-road menjadi keunikannya.

Ruang kabin menerima pembaharuan sepenuhnya; bukan hanya rekaan, malahan material kemasan yang digunakan turut menyumbang kepada penampilan yang lebih menarik dan ada sentuhan mewah. Lebih banyak material lembut digunakan, serta gabungan kemasan yang berbeza mengikut varian.

Sebagai contoh, Vignale menerima kemasan ala kayu dengan permukaan yang halus serta material kulit premium, sementara kemasan ala gentian karbon pula menghiasi varian ST-Line. Ruang kabin Focus Mk4 ini juga lebih mementingkan praktikaliti pengguna.

Rekaan papan pemuka dan konsol tengahnya jauh berbeza daripada orientasi yang dulu – kini lebih ringkas dan tersusun dengan penambahbaikan bagi aspek ergonomik. Pendekatan rekaan yang lebih “bersih” dan ringkas ini memberi manfaat dari segi ketersediaan ruang pada bahagian kabis yang lebih luas.

Misalnya, penumpang belakang kini mempunyai ruang bahu yang 61 mm lebih luas, sementara ruang lutut dan kaki turut menerima pertambahan, masing-masing 51 mm dan 71 mm. Lagi perkara yang menyumbang kepada ruang yang lebih ini ialah penggunaan brek parkir elektrik serta dial gear berbentuk bulat.

Turut ada ialah sistem infotainmen SYNC 3 dengan skrin sentuh, dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, serta pad pengecas tanpa wayar bagi peranti elektronik dengan ciri berkenaan. Antara kelengkapan lain ialah sistem audio B&O Play 675 watt dengan 10-pembesar suara. Juga disertakan ialah sistem modem bersepadu FordPass Connect untuk fungsi dan capaian WiFi sehingga 10 peranti.

Dua enjin EcoBoost petrol dan dua enjin EcoBlue diesel akan ditawarkan di sana. Unit petrolnya terdiri daripada enjin 1.0 liter EcoBoost yang telah dikemaskini dan menawarkan pilihan jumlah output berbeza – 85 PS, 100 PS dan 125 PS. Ini disertai dengan enjin 1.5 liter tiga-silinder EcoBoost (bukan enjin 1.5 EcoBoost sekarang yang mempunyai empat-silinder) dengan pilihan output janaan 150 PS dan 182 PS dengan teknologi nyah-aktif silinder.

Dua enjin EcoBlue pula dalam kapasiti 1.5 liter dan 2.0 liter. Enjin serba baru 1.5 liternya menghasilkan 95 PS dan 120 PS (kedua-dua dengan tork 300 Nm) manakala enjin 2.0 liter pula menjana 150 PS dan 370 Nm. Penawaran transmisi pula ada dua; manual enam-kelajuan dan kotak gear baru automatik lapan-kelajuan yang pertama kali ditawarkan untuk Focus.

Selain itu terdapat juga kit bantuan pemandu seperti Ford Co-Pilot 360 yang merangkumi ciri-ciri seperti Adaptive Cruise Control (ACC) dengan ciri stop & go dalam kesesakan, pengimbas tanda had laju dan pengekal laluan ditengah serta Active Park Assist 2. Tidak ketinggalan ialah fungsi Evasive Steering Assist, yang pertama bagi segmennya, bertujuan membantu pemandu mengelak kenderaan yang berhenti atau perlahan agar tiada perlanggaran berlaku.

Bagi mengekalkan kelebihan pemanduan yang dimiliki Focus sejak dulu, sistem Continuously Controlled Damping (CCD) disediakan. Ia bertujuan memerhatikan input pada suspensi, badan kenderaan serta stereng dan brek setiap dua milisaat dan memberikan respon semasa berpandukan input itu.

Sistem CCD turut menyokong mod pemanduan yang ada (Normal, Sport and Eco). Pertama kali ditawarkan untuk Focus, ia membolehkan peralihan karektor bagi throttle pedal, transmisi lapan-kelajuan serta bantuan stereng berkuasa elektronik (EPAS) untuk disesuaikan dalam setiap gaya pemanduan. Dengan CCD juga, dua lagi mod turut disertakan – Comfort dan Eco-Comfort.

Sebanyak 13 pilihan warna luaran telah diumumkan bagi Focus Mk4 ini, termasuk Orange Glow, Desert Island Blue, Race Red serta warna khas bagi Vignale, Dark Mulberry.

Ford Focus ST-Line 2019

Ford Focus Vignale 2019

Ford Focus Titanium 2019

Ford Focus Active 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required