Suzuki Ertiga diperbaharui di Indonesia – dapat enjin 1.5L 108 PS/135 Nm, badan lebih besar dan sistem ESP

Suzuki Ertiga diperbaharui di Indonesia – dapat enjin 1.5L 108 PS/135 Nm, badan lebih besar dan sistem ESP

Pasaran Indonesia hari ini diperkenalkan dengan Suzuki Ertiga baru, yang menerima pelbagai peningkatan secara menyeluruh. Ia ditawarkan dalam empat varian iaitu paling rendah GA, diikuti GL, GX dan paling tinggi GX ESP. Harga pula masih belum disiarkan secara rasmi.

Bermula pada platform, Ertiga serba baru ini menggunakan platform baru yang dinamakan sebagai Heartect (turut digunakan pada Swift baru), dan dikatakan lebih ringan, seterusnya dapat memberikan penjimatan bahan api serta prestasi (pemanduan, mengambil selekoh dan membrek) yang lebih baik.

Ia juga menyumbang kepada perubahan dimensi, di mana Ertiga baru ini secara keseluruhannya 130 mm lebih panjang (4,395 mm), 40 mm lebih lebar (1,735 mm) dan 5 mm lebih tinggi (1,690 mm) berbanding Ertiga yang kini berada dalam pasaran Malaysia. Jarak roda walaubagaimanapun masih lagi sama iaitu 2,740 mm.

Suzuki Ertiga diperbaharui di Indonesia – dapat enjin 1.5L 108 PS/135 Nm, badan lebih besar dan sistem ESP

Dengan badan yang lebih besar ini juga, Ertiga baru dapat menyediakan lebih ruang untuk pengguna, termasuk ruang barangan yang kini 18 liter lebih besar apabila semua tempat duduk ditegakkan (153 liter), lebih 50 liter apabila tempat duduk baris ketiga dilipat (550 liter) dan 68 liter lebih besar apabila tempat duduk baris kedua juga dilipat (803 liter).

Penampilan kenderaan ini juga sudah berubah, bermula dengan lampu lebih nipis yang boleh didapati dengan unit projector, gril dengan empat jalur krom serta bentuk bukaan udara (sebenarnya tertutup) di penjuru bampar yang lebih besar dan menempatkan lampu kabus.

Pergi ke bahagian belakang pula, lampunya kini lebih panjang ke atas dan mempunyai nyalaan LED (untuk varian GX), menghampiri rekaan seperti yang terdapat pada Mitsubishi XPander dan Toyota Avanza. Rim juga menggunakan rekaan baru, bersaiz 15 inci dan dibalut tayar 185/65.

Suzuki Ertiga diperbaharui di Indonesia – dapat enjin 1.5L 108 PS/135 Nm, badan lebih besar dan sistem ESP

Lebih menarik perhatian, Ertiga baru ini juga dikuasakan oleh enjin petrol baru, iaitu unit K15B DOHC VVT berkapasiti 1,462 cc, yang dapat menghasilkan kuasa sehingga 108 PS pada 6,000 rpm dan 138 Nm tork pada 4,400 rpm – peningkatan sebanyak 16 PS dan 8 Nm.

Ia kemudiannya dipadankan bersama pilihan transmisi manual lima kelajuan atau automatik empat kelajuan, dan masing-masing dikatakan dapat memberi penggunaan bahan api sekitar 18 km/l dan 16.7 km/l. Enjin baru pada Ertiga 2018 ini juga menepati tahap emisi Euro 4.

Masuk ke dalam, bahagian atas papan pemuka Ertiga ini juga dilihat berubah, di mana ia kini mempunyai jalur yang bersambung antara corong pendingin hawa penumpang sehingga ke tengah, dan di bahagian tengahnya terdapat skrin sesentuh 6.8 inci. Bentuk stereng juga berubah dengan unit yang kini mempunyai bahagian lebih rata di bawah.

Suzuki Ertiga diperbaharui di Indonesia – dapat enjin 1.5L 108 PS/135 Nm, badan lebih besar dan sistem ESP

Bagi dua varian tertinggi GX, selain kombinasi penggunaan balutan kulit dan fabrik, pengguna juga akan menerima kemasan kayu pada trim pintu, stereng, papan pemuka serta konsol tengah. Selain itu, varian ini juga akan diberi dengan sistem pemasukan tanpa kunci dan butang pemula enjin, unit infotainmen sambungan telefon pintar dan Bluetooth, pelaras ketinggian tempat duduk dan tempat meletak cawan dengan pendingin hawa.

Pada aspek keselamatan, Ertiga baru dilengkapi dengan dua beg udara SRS, cagak ISOFIX, brek ABS, EBD dan juga Electronic Stability Program (khas untuk varian GX ESP). Kelengkapan lain yang ada pada Ertiga baru adalah termasuk empat pembesar suara, rekaan meter baru, soket 12V dan USB di konsol tengah, satu soket kuasa berhampiran tempat duduk baris kedua dan stereng yang boleh dilaras ke atas dan bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Die Hard Fan Prozuki (Proton + Suzuki) on Apr 19, 2018 at 11:08 pm

    Nice work done..good job Suzuki..hopefully ProGeely will consider to bring this latest model onboard as well. Kasi gantikan sama itu outdated Yertiga..Mantap Ommm

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required