Honda Civic Type R FK8 pegang rekod lap terpantas kereta produksi pacuan hadapan di litar Magny-Cours

Honda Civic Type R FK8 pegang rekod lap terpantas kereta produksi pacuan hadapan di litar Magny-Cours

Program Honda untuk ‘menyerang’ pelbagai litar ikonik di Eropah bagi mencatatkan rekod terpantas – Type R Challenge 2018 – telah pun bermula, dengan serangan pertama di litar Magny-Cours. Honda Civic Type R FK8 standard yang digunakan dalam cabaran tersebut telah mencatatkan masa 2 minit 1.51 saat dan dinobatkan sebagai kereta produksi pacuan hadapan terpantas pada litar ikonik sepanjang 4.4 km di Perancis berkenaan.

Untuk percubaan kali ini, pemandu FIA World Touring Car Cup yang memandu Civic TCR bersama pasukan Münnich Motorsport, Esteban Guerrieri telah menggalas cabaran bagi mencatatkan rekod baharu tersebut. “Apa yang terbaik berkenaan Type R adalah ia akan memberikan anda keyakinan. Ia sangat responsif dan memberikan anda tindak balas yang baik. Orang ramai mengatakan Type R adalah hot hatch dengan prestasi mengkagumkan dan kami buktikannya hari ini dan ia adalah sebenarnya; kereta yang terus menolak sempadan had kemampuan sebuah model pacuan roda hadapan,” kata Guerrieri.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini juga, Civic Type R yang digunakan adalah model produksi standard dengan talaan pasaran Eropah, membolehkan enjin 2.0 liter DOHC VTEC Turbo K20C berkenaan menghasilkan kuasa 320 PS/400 Nm (berbanding pasaran Malaysia 310 PS/400 Nm). Selain dari enjin, FK8 diberikan suspensi jenis multi-link pada bahagian belakang(torsion beam pada FK2R) membolehkan ia lebih laju dan lebih stabil di selekoh, kotak gear manual enam-kelajuan dengan nisbah akhir lebih rendah membolehkan ia memecut lebih pantas, serta pakej aerodinamik lebih baik.

Selain rekod di Magny-Cours ini, faktor-faktor berkenaan turut dibuktikan di litar Nürburgring Nordschleife dengan catatan masa 7 minit 43.8 saat – sah sebagai kereta produksi pacuan hadapan terpantas di litar ‘The Green Hell’ tersebut. Selepas ini, skuad berkenaan akan melakukan perkara yang sama di empat lagi litar ikonik Eropah iaitu litar Silverstone (UK), Spa-Francorchamps (Belgium), Estoril (Portugal) dan Hungaroring (Hungary) – sama seperti yang dilakukan dalam cabaran pada 2016 menggunakan Civic Type R FK2R.

Untuk catatan rekod seterusnya juga, pasukan ini turut akan dibantu pemandu-pemandu professional lain seperti bekas juara Formula 1 yang kini memandu NSX Super GT, Jenson Button (UK), pemandu WTCR Tiago Monteiro (Portugal), seorang lagi pemandu NSX Super GT, Bertrand Baguette (Belgium) serta lagenda British Touring Car Championship (BTCC) Matt Neal (UK).

GALERI: Honda Civic Type R FK8 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required