Ketika kotak gear klac berkembar (DCT, DSG dan pelbagai nama lagi) mula diperkenalkan dahulu, ia seakan bakal menggantikan sistem transmisi torque converter konvensional. Namun pelbagai masalah yang muncul selepas itu khususnya untuk kotak gear yang menggunakan klac berkembar jenis kering membuatkan ia menjadi mimpi ngeri terhadap sebahagian pengguna.

Reputasi yang buruk tersebut menyebabkan banyak pengeluar nampaknya kini mula untuk menggunakan semula kotak gear automatik konvensional. Ia seolah-olah menggambarkan teknologi transmisi menggunakan set gear planetary tersebut akan terus kekal dalam pasaran, manakala era kotak gear klac berkembar mungkin akan berakhir.

Menerusi temu ramah bersama Car and Driver, CEO Aston Martin Andy Palmer membayangkan perkara tersebut berkemungkinan besar akan berlaku. Menurut Palmer, penggunaan kotak gear klac-berkembar tidak kira jenis klac basah atau kering kini sedang merudum secara progresif, manakala kotak gear automatik torque converter mula digunakan semula.

Palmer menyatakan bahawa kotak gear klac berkembar ini merupakan rekaan hebat yang tidak sempurna, dan dalam masa yang sama mereka telah menemui pelbagai idea lain yang menjadikan sebuah transmisi itu sangat laju bersama kejutan tukaran yang baik.

“Sepuluh tahun lalu, ia masih nampak seperti sebuah transmisi untuk masa hadapan. Kini ia mula nampak seperti transmisi dari masa lalu,” jelas Palmer.

“Kotak gear automatik konvensional yang baik seperti ZF lebih murah, yang mana tidak masuk akal sekiranya anda fikir kotak gear manual masih bertahan kerana ia merupakan opsyen yang lebih murah, tetapi terdapat banyak teknologi yang dipadankan pada (DCT) bagi membolehkan ia beroperasi,” jelas Palmer.

“Ia juga lebih berat, yang juga menjadi lagi satu kekurangannya, tetapi isu sebenar adalah penukaran gear itu sendiri. Sebenarnya kini kotak gear automatik (planetary) adalah lebih pantas, kerana tork sistem ini boleh dikawal. Ini bermakna sudah pasti masa pecutan 0-100 km/j anda adalah lebih pantas dengan kotak gear auto, yang menafikan semua modal pemasaran untuk transmisi klac berkembar,” tambahnya lagi.

Walau bagaimanapun, kotak gear klac berkembar ini tidak akan terus pupus. Pengeluar-pengeluar kereta berjenama seperti Ferrari dan McLaren kini masih lagi menggunakan kotak gear ini secara ekslusif, manakala Volkswagen yang kini menawarkan transmisi tersebut secara besar-besaran akan mengurangkan penawaran tersebut sedikit demi sedikit.

Pengeluar lain pula dilihat kini sedang menyisihkan penggunaan transmisi tersebut. Ford yang menggunakan kotak gear DCT PowerShift pada Focus dan Fiesta generasi sebelum ini kini sedang beralih kepada kotak gear torque converter enam-kelajuan yang dibina bersama GM (6F35) pada Focus Mk3 facelift untuk pasaran rantau ASEAN, manakala untuk Focus Mk4 pula kini menggunakan kotak gear lapan-kelajuan automatik (dalam dua variasi tork iaitu 8F24 dan 8F35). Ford masih lagi menawarkan kotak gear DCT dari Getrag untuk model-modelnya, tetapi ia dari jenis klac basah.