Sembang PT #2: Batal pembinaan HSR/MRT3, betul ke tidak? Cuti cukai, harga kenderaan jadi lagi murah?

Bermula 1 Jun tempoh hari, tak lain tak bukan isu utama yang mendapat perhatian ramai ialah berkaitan pelaksanaan kadar 0% GST dan tempoh cuti cukai selama tiga bulan sementara menunggu cukai SST dilaksanakan semula pada September nanti.

Antara kesan yang paling ketara disebabkan itu adalah harga kenderaan jadi makin murah. Pengguna juga mungkin tertanya-tanya, adakah sekarang ini masa terbaik untuk beli kereta atau motosikal baru? Bila SST diperkenalkan semula nanti, harga akan naik banyak mana?

Apa yang pasti, tempoh cuti cukai yang sedang kita nikmati ketika ini memang menjadikan pembelian mana-mana model kenderaan sangat berbaloi. Kalau tak percaya, boleh tengok senarai baru harga kenderaan yang dikeluarkan secara rasmi oleh hampir semua jenama yang ada di Malaysia ini.

Paling kurang, model-model kereta penumpang yang asas akan memberikan anda penjimatan sampai RM4,000. Ini kira yang paling minimum. Ditambah pula dengan promosi Hari Raya dan sebagainya, jadi bertambah banyak wang yang boleh dijimatkan.

Satu lagi isu yang turut disentuh dalam video kali ini ialah tentang pengangkutan awam. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sebelum ini pernah umumkan pembatalan dua projek jaringan pengangkutan awam, iaitu keretapi laju HSR KL-Singapura dan MRT 3. Tetapi dalam satu wawancara di Jepun yang terbit semalam, beliau kata HSR hanya ditunda pembinaannya.

Apa kesan semua perkembangan ini kepada kita? Macam mana pula dengan perkhidmatan e-hailing dan teksi, akan ada perubahan tak? Ikuti perbincangan Hafiz dan Durrani di dalam video sembang santai ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required