Toyota Crown 2018 S220 buat penampilan sulung

Toyota Crown 2018 S220 buat penampilan sulung

Toyota Crown 2018 hari ini sudah mula masuk pasaran domestik di Jepun. Dipertontonkan sebagai Crown Concept di Tokyo Motor Show tahun lalu, model generasi ke-5 S220 ini tampil tanpa banyak perubahan rekaan luaran berbanding model yang ditunjuk itu. Menggantikan versi S210 yang ada sejak 2012, versi terbaru 220 ini mewarisi penggayaan dari Camry 2018 – direka baru sepenuhnya, dengan imej yang lebih sporty berbanding yang sebelum ini.

Menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA), model ini ditawarkan dengan pilihan 21 varian, dengan tiga pilihan enjin serta dua sistem pacuan – pacuan roda belakang dan semua roda. Bagi pilihan warna pula, ada tujuh semuanya.

Bagi enjin, model paling asas menggunakan unit 8AR-FTS 2.0 liter turbocaj seperti yang ada pada model generasi ke-14 sebelum ini, tetapi kini dengan peningkatan 10 PS – kini mampu menjana sebanyak 245 PS. Tork kekal sama, 350 Nm dari 1,650 hingga 4,400 rpm. Kotak gear kekal menggunakan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Dua lagi pilihan enjin terdiri daripada ialah enjin A25A-FXS 2.5 liter TNGA Dynamic Force dengan Toyota Hybrid System (THS II) dengan janaan kuasa sebanyak 184 PS pada 6,000 rpm dan 221 Nm dari 3,800 hingga 5,400 rpm. Elektrik motor dengan bateri nickel-metal hydride pula membekalkan 143 PS (atau 105 kW) dan 300 Nm. Keseluruhan sistem menumbangkan sebanyak 226 PS.

Pilihan enjin terakhir ialah 8GR-FXS dengan Multi Stage Hybrid System seperti yang ada pada Lexus LS 500h dan LC 500h. Crown merupakan model Toyota pertama yang menggunakan enjin ini. Ia terdiri daripada enjin 3.5 liter Dual VVT-i V6 yang menjana 299 PS dan 356 Nm dan digandingkan dengan motor elektrik berkembar serta bateri lithium-ion 310 V, menghasilkan output keseluruhan 359 PS.

Pendekatan nama bagi setiap varian juga diubah; tiada lagi Crown Royal, Crown Athlete dan sebagainya. Ia diganti dengan Crown B, diikuti dengan Crown S, Crown G dan Crown G-Executive dengan pengenalan “Four” bagi varian pacuan empat roda. Tidak ketinggalan ialah versi RS.

Rekaan baru ini turut diterjemahkan ke bahagian kabin; kini menggunakan material dan kemasan yang lebih premium. Pilihan tujuh warna ruang dalaman ditawarkan – empat warna standard dan tiga pilihan khas. Antara kelengkapan yang tersedia ialah skrin tujuh-inci berhampiran konsol tengah, diserta dengan skrin lapan-inci terapung dikedudukan atasnya.

Ruang kaki penumpang belakang juga lebih luas. Rekabentuk kerusi juga baru, untuk “memagang” badan penumpang dengan optimum bagi mengurangkan keletihan dalam perjalanan jauh. Bagi model G-Executive dan G-Executive Four, kemasan kayu berkualiti tinggi turut digunakan.

Model ini juga sarat dengan teknologi kenderaan terkini, misalnya penggunaan sistem Data Communication Module (DCM), yang merangkumi pelbagai servis dengan tumpuan kepada keselamatan, keselesaan – sebagai contoh makluman penyelenggaraan berdasarkan data pemanduan masa nyata.

Lain-lain kelengkapan keselamatan termasuk pakej Toyota Safety Sense generasi kedua. Antaranya termasuk sistem untuk mengelak perlanggaran dengan pengesanan pejalan kaki siang dan malam, radar dinamik bagi fungsi cruise control dengan kelajuan penuh, bantuan pengesanan lorong (LTA), lampu tinggi adaptif dan bantuan tanda isyarat jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required