Range Rover Evoque mungkin adalah model paling popular keluaran Land Rover dalam tahun terdekat ini, terutama sekali selepas dijual lebih 600,000 unit sepanjang enam tahun ia berada dalam pasaran (sehingga Mei 2017). Berita yang tersebar model generasi kedua akan muncul tahun depan, dan di sini kami ada set gambar bahagian dalamnya yang belum pernah dilihat sebelum ini.

Sementara kita sudah tahu Evoque akan menerima penggayaan yang hampir seperti Velar, bahagian dalamnya pula masih tidak jelas. Dalam gambar ini, beberapa bahagian utama boleh dilihat, tetapi masih dihalang sedikit oleh pemandu yang sedang mengujinya.

Paling jelas adalah bahagian tengah papan pemuka yang kini mempunyai skrin sesentuh infotainmen yang juga hampir seperti Velar. Skrin ini mungkin memberikan akses kepada pelbagai fungsi multimedia dan juga navigasi GPS. Di bawahnya, terdapat satu lagi panel sesentuh (banyak kesan cap jari dalam gambar ini) dengan dua tombol untuk mengawal pendingin hawa.

Land Rover juga nampaknya seperti sudah tidak menggunakan tombol untuk memilih gear seperti pada model sebelum ini, dan pada model yang diuji ini ia menggunakan tombol panjang seperti biasa. Walaubagaimanapun, kelilingnya ada panel plastik yang ringkas dan kita tidak mengetahui mungkin nanti ia akan ditukar bagi model produksi.

Pada bahagian stereng, unit ujian ini dipasang dengan stereng yang lengkap bersama dua pod kawalan – bahagian kiri untuk mengawal fungsi bebas tangan dan tahap bunyi manakala bahagian kanan untuk kawalan adaptive cruise control dan lane keeping assist.

Evoque generasi baru ini, yang menggunakan nama kod L551 dikhabarkan bakal menerima banyak perubahan termasuk platform sama seperti Discovery Sport dan Jaguar E-Pace. Jika benar, ia mungkin mempunyai saiz lebih besar berbanding Evoque L538 sekarang.

Model permulaan bagi Evoque generasi baru ini mungkin hanya menggunakan pacuan dua roda, manakala varian lebih tinggi menggunakan sistem pacuan empat roda. Ia juga mungkin ditawarkan dalam variasi enjin 2.0 liter petrol dan diesel, bersama padanan kotak gear automatik sembilan kelajuan ZF.