Honda Civic Type R pecah rekod litar Silverstone

Selepas litar Magny-Cours di Perancis dan Spa-Francorchamps di Belgium, kini ekspedisi ‘serangan litar-litar ikonik Eropah’ Type R Challenge 2018 oleh Honda kini telah tiba di UK bagi mencatatkan rekod baharu untuk kereta produksi pacuan roda hadapan terpantas di litar Silverstone. Seperti juga pada dua litar sebelum ini, Honda Civic Type R FK8 turut berjaya mencatatkan rekod lap baharu dalam kategori berkenaan di Silverstone.

Kali ini, Civic Type R yang sama dipandu oleh juara tiga kali British Touring Car Championship (BTCC), Matt Neal. Neal yang turut memandu Civic Type R 2018 untuk pasukan Halfords Yuasa Racing, berjaya mencatatkan masa 2 minit 31.32 saat, memecahkan rekod yang dipegang oleh Civic Type R FK2 pada tahun 2016.

Litar Silverstone dengan jarak 5.89 km tersebut terkenal sebagai sebuah litar yang menampilkan laluan lurus dan selekoh berkelajuan tinggi, digabungkan bersama bahagian-bahagian teknikal. Menurut Honda, hubungan antara enjin 2.0 liter VTEC Turbo berkuasa 320 PS/400 Nm, talaan pengendalian serta pakej aerodinamik adalah faktor utama untuk mencatatkan masa terpantas di litar yang mencabar tersebut.

Honda Civic Type R pecah rekod litar Silverstone

Three in three for Type R: British Touring Car champion, Matt Neal, takes third lap record of ‘Type R Challenge 2018’ at Silverstone GP circuit

“Saya temui kelebihan Type R sebenarnya pada selekoh berkelajuan tinggi – kestabilan yang terhasil dari kombinasi aerodinamik dan sistem suspensi terkini. Masuk ke selekoh seperti Copse dan Stowe di hujung laluan lurus Hangar, anda boleh masuk dengan kelajuan tinggi bersama keyakinan tinggi,” kata Neal.

“Ini bukan satu-satunya sebab yang membuatkan Type R ini terbaik dalam kelasnya- ia merentasi kesemuanya. Ia merupakan platform baharu sepenuhnya berbanding model terdahulu, dan Honda telah meneliti serta memperbaiki setiap bahagian dari kestabilan pengendalian dengan suspensi multi-link, aerodinamik, titik graviti lebih rendah, ia lebih lebar, lebih panjang, tindak balas yang diterima pemandu menerusi stereng, penghantaran kuasa dari enjin- ia maju kehadapan dalam setiap sudut,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required