Siri nombor plat khas YA – bidaan telah mula dibuka

Siri nombor plat khas YA – bidaan telah mula dibuka

Awal Mei lalu, Kerajaan telah pun mengumumkan, tiada lagi bidaan nombor plat khas yang dijual oleh NGO selepas ini. Walau bagaimana pun, ada beberapa plat nombor khas NGO yang masih belum dibuka bidaannya. Salah satu siri nombor plat khas yang telah diluluskan sebelum kerajaan pimpinan Pakatan Harapan mengambil alih ialah YA, yang bakal menyertai plat Y dan YY yang sudah pun berada di pasaran.

Bidaan bagi siri tersebut dari YA 1 hingga YA 999 telah pun mula dibuka pada 1 Julai dan bakal berakhir pada 13 Julai ini. Dikhabarkan, bidaan yang berjaya akan diumumkan pada 23 Julai ini. Harga minimum bidaan untuk nombor digit tunggal ditetapkan pada RM50,000, sementara nombor digit dua atau tiga pula masing-masing bermula dari RM5,000 dan RM2,000. Harga tender untuk empat digit pula bermula RM500.

Plat khas terakhir yang diperkenalkan oleh NGO ialah UP. Namun sebelum ini memang banyak plat khas termasuklah G1G-G999G, X, XX, YY, SAM, K1M, T1M, NBOS, KEN, Q,dan FB, yang terakhir oleh JPJ sendiri.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke sebelum ini berkata, plat siri khas yang telah diluluskan sebelum ini boleh dijual sehingga tahun hadapan. Namun hanya setahun sahaja tempoh yang diberikan oleh NGO untuk menjual dan mendaftarkan nobor terbabit selepas ia diluluskan. Tambahnya, tiada lanjutan tempoh yang akan diberikan oleh kerajaan.

Namun ini tidak bermakna plat khas sudah tidak boleh dijual, tetapi ia hanya perlu melalui satu saluran sahaja iaitu kerajaan sendiri. Siri plat khas pertama yang diperkenalkan oleh kerajaan ialah ‘Malaysia’ yang akan dibuka bidaan di semua cawangan JPJ negeri pada 1 Ogos ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required