Plat nombor khas yang diluluskan hanya setahun untuk dijual dan didaftarkan, tiada lanjutan tempoh

Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, mengumumkan, semua plat nombor khas hanya akan diuruskan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), walau pun kementerian terbabit berkata plat siri khas yang telah diluluskan sebelum ini masih boleh dijual sehingga tahun hadapan.

Menurut Loke, plat khas terdahulu yang diuruskan oleh NGO, yang masing-masing membayar JPJ RM1 juta untuk hak pengedaran, akan diberikan tempoh penangguhan satu tahun untuk menjual dan mendaftarkan nombor bagi siri yang diluluskan itu. Beliau menambah, tidak akan ada lanjutan kepada had masa yang diberikan oleh kerajaan, dan tiada pembaharuan dibenarkan.

Plat khas terakhir yang diperkenalkan menerusi NGO ialah UP, walau pun sebelum ini sudah banyak plat khas seumpamanya diperkenalkan. Ini termasuklah GG, SAM, K1M, T1M, RIMAU, US, NBOS, NAAM, VIP, G, GT, U, Y, PERFECT dan PATRIOT yang telah pun kelihatan pada kenderaan di jalan raya kita.

Pengumuman terakhir ini walau bagaimana pun bukan bermakna plat istimewa ini berakhir, tetapi selepas ini ia hanya akan dikendalikan menerusi satu saluran sahaja iaitu kerajaan sendiri. Siri plat khas pertama yang baru diperkenalkan, kendalian kerajaan, ialah ‘Malaysia’ yang bakal dibuka bidaannya mulai 2 hingga 16 Julai ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required