Bagi menggalakan orang ramai agar memiliki kereta moden yang lebih selamat, Program Penilaian Kereta Baharu Australasia (ANCAP) kini melancarkan kempen yang diberi nama ‘Safer Vehicle Choice Saves Lives‘ atau ‘Pilihan Kenderaan Yang Lebih Selamat Akan Menyelamatkan Nyawa’.

Kempen ini dijalankan dengan menularkan video yang memaparkan senario pelanggaran antara dua buah Toyota Corolla – satu dari model tahun 1998 dan sebuah lagi keluaran tahun 2015 – bagi mendemostrasikan bagaimana sistem keselamatan pasif pada kenderaan-kenderaan dalam tempoh dua dekad ini mampu mengurangkan risiko kehilangan nyawa.

Video berkenaan memaparkan ujian pelanggaran berhadapan pada kelajuan 64 km/j, dan hasil pelanggaran tersebut jelas bahawa pemandu pada Corolla tahun 2015 berada dalam situasi lebih selamat dengan risiko kecederaan pada kaki yang lebih rendah. Laporan ujian ini mendedahkan pemandu pada Corolla 1998 berisiko tinggi untuk mengalami kecederaan pada kepala, dada dan kaki yang serius, dan ANCAP memberikan penilaian sebagai ‘tidak dapat diselamatkan’.

Video ini bukan sekadar memaparkan ujian, malah ia juga mempunyai jalan cerita seolah-olah kedua-dua patung ujian dalam kedua-dua kereta berkenaan adalah manusia sebenar. Di akhir video tersebut, ANCAP turut memberi persoalan kepada penonton, siapa dari antara dua watak tersebut akan terselamat.

Bos ANCAP, James Goodwin berkata,”ini merupakan kempen pertama seumpamanya, di mana kereta diprofilkan sebagai faktor yang menjadi penyelamat dalam kemalangan. Kebanyakkan kempen keselamatan memfokuskan aspek sikap seperti kelajuan, kelesuan, memandu dalam keadaan mabuk dan penguatkuasaan. Faktor-faktor tersebut kekal perkara utama, namun kempen ini mengetengahkan kepentingan untuk memilih kereta yang lebih selamat.”

ANCAP membuat keputusan untuk melancarkan kempen ini kerana jumlah yang melebihi jangkaan kereta-kereta lama yang terlibat dalam keadaan maut di Australia. “Kereta lama yang masih berjalan di atas jalan raya kita hanya 20% dari jumlah keseluruhan, tetapi 37% dari jumlah kereta-kereta lama tersebut telah terlibat dalam kemalangan maut, manakala kenderaan yang dibuat antara 2012 hingga 2017 yang mewakili 31% dari jumlah keseluruhan kenderaan hanya mencatat 12% kematian dalam kemalangan,” menurut laporan tersebut.

“Selalu sangat orang kata kereta lama lebih selamat dan lebih teguh. Ia amat jelas tidak benar. Paling penting, kempen ini juga menggalakkan kewujudan kereta-kereta baharu yang lebih selamat dan lebih mampu milik, bagi menggalakkan peralihan beramai-ramai,” tambah Goodwin.

Bukan sahaja ANCAP, malah sebelum ini Euro NCAP turut telah membuat ujian yang sama, menggunakan Rover 100 yang berusia lebih 20 tahun dan juga Honda Jazz 2015 – hasilnya juga sama, kereta baharu jauh lebih selamat dalam ujian tersebut.