BMW akan bangunkan MINI EV di China, jalin kerjasama baharu dengan Great Wall Motor

BMW akan bangunkan MINI EV di China, jalin kerjasama baharu dengan Great Wall Motor

Baru-baru ini, BMW dan Great Wall Motor (GWM) telah menandatangani perjanjian untuk memproduksi kenderaan elektrik MINI menerusi kerjasama 50:50 di China. Menerusi kerjasama baharu ini, ia digelar Spotlight Automotive Limited dan akan berpangkalan di daerah Jiangsu, yang turut menghasilkan EV untuk GWM. Pembangunan ini adalah hasil “penyataan hasrat” yang ditandatangani dengan GWM pada Februari lalu.

BMW berkata, produksi MINI elektrik di China, pasaran terbesar di dunia bagi elektromobiliti, merupakan satu lagi langkah signifikan untuk masa hadapan elektrifikasi bagi jenama MINI. MINI EV yang pertama, iaitu akan berdasarkan model hatchback 3-Pintu standard, akan mula diproduksi di Oxford pada tahun hadapan.

“Pengalaman kami sebagai perintis dan pendahulu dalam bidang elektrifikasi, ditambah dengan rekod prestasi GWM dalam perindustrian yang cekap, membolehkan kami bersama-sama memacu pertumbuhan pasaran e-mobiliti terbesar di dunia. Dengan pendekatan ini, kami dapat dengan meningkatkan pengeluaran dan kecekapan dengan pantas dalam segmen kenderaan elektrik kompak yang sangat kompetitif,” ujar Klaus Frohlich, ahli lembaga pengurusan BMW untuk pembangunan.

BMW akan bangunkan MINI EV di China, jalin kerjasama baharu dengan Great Wall Motor

BMW komited untuk meneruskan kerjasama yang sukses dengan struktur dan saluran penjualan di China dan tidak mempunyai rancangan untuk menubuhkan sebuah organisasi jualan tambahan di sana untuk MINI elektrik. Kerjasama baharu ini akan memberi tumpuan kepada pembangunan, perolehan dan pengeluaran EV untuk pasaran China.

Rakan lama BMW dalam pasaran terbesar ialah Brilliance, dan baru-baru ini telah mengumumkan pengembangan bagi BMW Brilliance Automotive (BBA) JV, diikuti dengan peraturan “produksi mengikut pasaran”.

Sebanyak 560,000 kenderaan jenama BMW telah dihantar kepada pelanggan di China pada 2017, lebih daripada dua lagi pasaran terbesar iaitu USA dan Jerman. Dua pertiga daripada semua kenderaan BMW yang dijual di China pada tahun lalu adalah diproduksikan oleh BBA. Pada 2017, China merupakan pasaran ke-empat terbesar bagi MINI, iaitu sebanyak 35,000 unit telah dihasilkan.

GALERI: MINI Electric Concept 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required